Bumsen 1
Styrelsens förslag till verksamhetsinriktning för
BMW MC-klubben Sverige 2013-2014 BMW MC-klubben Sverige – Möjligheternas klubb Klubbens främsta syfte är att tillvarata intresset för motorcyklism i allmänhet och BMW- motorcyklar i synnerhet och att i god anda umgås med likasinnade. I ”Möjligheternas klubb” ska alla medlemmar, oavsett grunden för motorcykelintresset och oavsett vilken motorcykel man har eller drömmer om, finna ett mervärde i att vara medlem i klubben. Alla som äger en BMW-motorcykel ska känna till klubben och vad man kan vinna genom att vara medlem. För att lyckas med detta vill vi satsa på följande. Vi ska utveckla regions och distriktsverksamheten Det är i distrikten den praktiska verksamheten nära medlemmarna bedrivs – med träffar, utflykter, resor, körteknikövningar, gemenskap och aktiviteter av olika slag. Klubben vill kunna erbjuda aktiviteter inom touring, grus, bana och säkerhet. För att utveckla detta är det nödvändigt att locka fler att engagera sig i klubbarbetet. Alla distrikt ska vara bemannade med minst två distriktsombud, som leder verksamheten inom respektive distrikt. Målet för distriktsverksamheten ska vara att bygga gemenskap, bjuda på upplevelser och öka säkerhetstänkande och körskicklighet. Fördelarna med distriktens indelning i fyra regioner där utsedda styrelseledamöter ansvarar för var sin region ska fortsatt utvecklas. Genom regionaliseringen kan vi konstatera att samarbetet över distriktsgränserna har intensifierats och vår förhoppning är att detta ska öka ytterligare. Samarbete över distriktsgränserna förbättras även av att distriktsombuden i respektive region samlas i regionvisa konferenser och distrikten ges därmed ökade förutsättningar för samarbete och hjälp till varandra. Varje år ska funktionärsträffar i lämplig form anordnas för samtliga distriktsombud och sektions-funktionärer Under perioden ska en utveckling ske av distriktsverksamheten kopplat till den utvärdering som gjordes 2011. Regionsombuden har en viktig roll i utvecklingsarbetet och ska vid behov sammankalla ”sina” DO för att diskutera verksamheten i distrikten, samordningsmöjligheter och för att öka samarbetet över distriktsgränserna. Distriktsverksamheten bör löpande utvärderas. Under perioden skall styrelsen verka för att en större del av intäkterna än idag möjliggöra aktiviteter i distrikten, alternativt skapa ytterligare intäkter för att bättre kunna stödja distrikten ekonomiskt BMW MC-klubben Sverige ska erbjuda kvalificerade arrangemang Inom varje region skall det finnas rimlig tillgång till ”alla typer av arrangemang”. Man ska som medlem kunna delta i längre resor, studiebesök eller utbildningar någonstans i den region man tillhör. Detta utesluter självklart inte deltagande utanför den egna regionen. Styrelsen uppmuntrar och stödjer initiativ till sektioner. Det kan röra sig om Grus- Veteran- Rese- mcQ-sektion eller andra förslag. BMW MC-klubben ska vara en klubb som förknippas med resande i vid mening. Vi ska kunna erbjuda våra medlemmar ett antal kortare och längre resor både inom och utanför Sverige varje år. Våra resor ska vara av hög kvalitet och genomföras på ett professionellt sätt. Resans karaktär kan variera mellan traditionell 34 BUMSEN 2 – 2013 Touring och Äventyr med alltifrån camping och enkelt boende till bättre hotellstandard. Resorna kan med fördel annonseras i Bumsen samt på hemsidan. Klubben har en resepolicy som förmedlas av DO eller styrelserepresentant till den som arrangerar en resa i klubbens regi. Klubben ska också ordna flera kortare arrangemang t.ex. kvällsturer, grusaktiviteter, bankörningar och utbildningsaktiviteter. Kontakter och klubbanda skall hållas levande även utan MC under låg/icke-säsong genom studiebesök, teoretiska kurser, bildvisningar, pubträffar och liknande. Vi ska ha utbildningsverksamhet riktad till alla medlemmar, praktisk och teoretisk, för att medverka till ökad trafiksäkerhet. Utbildningarna innefattas av avrostningar, KNIX på gokartbana, Ny på grus, GPS-kurser, föredrag om riskmedvetenhet och hur man agerar vid en olycksplats. Klubbens stora aktivitetsutbud är en viktig medlemsförmån och genom att utöka andelen aktiviteter där föranmälan krävs kan medlemmar ges förtur till aktiviteter med begränsat antal platser. Detta kommer att underlättas genom att den nya hemsidan ger tekniskt stöd för att använda sig av föranmälan. I mån av plats välkomnar vi dock även andra som ännu inte blivit medlemmar till våra arrangemang. Vi ska ge en bra och samordnad information till både medlemmar och andra. Hemsidan ska fortsätta att utvecklas till ett högklassigt kommunikationsmedel för alla medlemmar. Den ska fortsätta utvecklas till att bli en självklar informationskanal för och mellan medlemmar. Ett arbete med att modernisera hemsidan har påbörjats. Kopplingen mellan hemsidan och medlemssystemet bör utvecklas så att medlemsanmälningar, adressändringar, anmälningar till aktiviteter mm kan ske på ett enkelt sätt via hemsidan. Vi ska ha en klubbtidning av hög kvalitet. För många medlemmar är tidningen fortfarande det mest ”handfasta” man använder sitt medlemskap till, och tidningen ska vara så bra att den i sig är värd medlemskapet. Tidningen ska ha sin egen, självklara plats, vid sidan av den växande och alltmer livaktiga hemsidan. Under 2013-2014 ska det gemensamma redaktionsråd för hemsidan och klubbtidningen där styrelsen är representerad fortsatt utvecklas. Styrelsens medverkan i redaktionsrådet skall stå i samklang med klubbens stadgar. Syftet med redaktionsrådet är bland annat att klubbens information skall samordnas så att rätt medium används för rätt ändamål. Marknadsföring och rekrytering är viktiga för vår framtid Klubben ska vara synlig – vi ska vara med på ”alla” större mcarrangemang, vi ska synas hos handlarna, på webben och vi ska vara så viktiga för BMW Group att vi självklart finns med på deras arrangemang och i utvalda delar av deras försäljningsmaterial. Vi ska ta fram ett bra informationsmaterial om klubben, till återförsäljare, mässor, utställningar mm. Distriktens säsongsprogram ska finnas hos handlarna så att alla som tittar på BMWmotorcyklar också ska se vad klubben erbjuder för aktiviteter. Under perioden avser styrelsen i samråd med respektive DO att arbeta tydligare med att försöka synliggöra klubben hos