DMV 1
REPORTAGE ASCARI VERKSTADEN MED ALL INCLUSIVE För
eställ dig en privat motorbana som förutom depåboxar och garage även är försedd med ordentliga garageutrymmen, fyllt med banbilar, exklusiva sportbilar och även F1-bilar. Detta är verklighet på Ascari Raceresort. DMV har fått en inblick i verkstaden hos en av världens mest exklusiva bilklubbar. TEXT OCH FOTO: FREDR I K LUND Ascari har en av Europas mest slutna motorbanor. Området har en 5,5 km lång motorbana, och är mer eller mindre privat. Event förekommer, men sker blygsamt och alltid i mindre sällskap där en idealisk grupp sällan är mer än 50 personer åt gången. I huvudsak är anläggningen 20 helt till för klubbens 62 medlemmar, som var och en får förvara sina banbilar på plats. Därför samsas här rena racingbilar med lyxbilar, samt anläggningens drygt 60-talet egna utbildningsbilar. Anläggningen är också arbetsplats för chefsmekaniker Gaël Carvajal Mateo och hans DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018 kollegor, vars uppgift det är att sköta om alla fordon på anläggningen. Ett jobb som imponerar. Kanske främst eftersom verkstadsteamet inte består av så många personer som man lätt kan tro krävs för att sköta cirka 120 banbilar. Därtill samtliga service- och nyttofordon inom området. – De banbilar vi sköter är ungefär jämnt fördelat mellan medlemsbilar och anläggningens egna utbildningsbilar, berättar Gaël. Det är en uppgift som inger respekt. Främst eftersom det i regel handlar om exklusiva fordon som i vissa fall kräver specialkompetens. Här