DMV 1
REPORTAGE LASERTEKNIK Bilstrålkastare med laserte
knik har funnits med oss sedan 2014. Från att helt varit förbehållen lyxbilar som BMW i8 har tekniken idag även börjat dyka upp på något enklare modeller. Men hur fungerar det? Och kommer laser att på sikt konkurrera ut LED-tekniken? Hos tyska Osram har man svaret. TEXT OCH FOTO: FREDR I K LUND Under 80-talet framstod laser som någon sorts hokuspokus, som enbart fanns att beskåda i filmernas värld. Så är det verkligen inte idag. Laser används i allt högre utsträckning, både inom vård, hobby och nyttobruk. Fordonsbranschen är inget undantag. Här har tyska Osram haft en betydande roll, i samarbete med framförallt Audi och BMW. BMW I8, presenterad redan 2014, var den första bil vars strålkastare använde då tekniken skiljer sig för att passa just fordonsbruk. Lasertekniken möjliggör inte bara en längre räckvidd för ljuset än vad ledtekniken förmår, med laser kan ljuspunkten också koncentreras betydligt mer, till en väldigt liten punkt om man skulle vilja. – En laserdiod genererar ett nästan punktformat ljusflöde på några mikrometer, säger dr Roland Fiederling vid tyska Osram Automotive. Då dioden i sig klarar att leverera detta ljus är behoVARJE TEKNIK HAR SINA EGNA VÄRDEN SOM VI BÖR TA TILLVARA. dr Roland Fiederling, Osram Automobile laserteknik. Audi var inte långt efter med sin R8, och ett kort tag uppstod en tvist om vem av de två som egentligen var först. Tekniken stod dock tyska Osram för. De har arbetat med laserteknik länge, och tekniken som används i bilstrålkastare har sitt ursprung i projektorer. För bilstrålkastare talar Osram om Laser Activated Remote Phosphor (LARP), vet av en reflektor mycket begränsad. Reflektorn kan därför hållas i ett väldigt litet format. Lasertekniken är så effektiv att Osram talar om den som sex gånger så effektiv som en ledlampa, och med en fördubblad räckvidd. Samtidigt har det funnits utmaningar. Två av de främsta har varit temperatur och färgtempera33