DMV 1
REPORTAGE LASERTEKNIK Laserteknik beräknas redan
i sin första version, den som lanserades 2014, vara dubbelt så effektiv än redan erkänt bra led-belysning. Men räkna med att de två systemen kommer att samverka, även i framtiden. Att utvecklingen går Så här ser Osrams senaste Smartrix-laser ut, komponent för komponent. Små enheter ger fordonstillverkaren möjlighet att designa allt mindre strålkastare, utan att tumma på effektiviteten. tur. En laserdiod i ett fordon måste klara temperaturer över 50 plusgrader, vilket annars är en känslig temperatur för denna typ av diod. – Laserljuset i sig uppfattas av det mänskliga ögat som blått, vilket inte är lämpligt i 34 ett fordon, säger dr Roland Fiederling. Detta har Osram löst genom att låta ljuset från flera laserdioder först passera en modul som omvandlar ljuset till vitt, ett ljus som ligger närmare en färgtemperatur på 5 500 Kelvin. DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018 Rent praktiskt fungerar det så att laserljuset omdirigeras med hjälp av en liten mikrooptisk spegel, utvecklad av Bosch. Den skickar ljuset via konvertern som förvandlar blått ljus till vad ögat uppfattar som vitt dagsljus. framåt samtidigt som att tekniken blir allt mer tillgänglig märks. Osram är ensam om att leverera laserteknik till serietillverkade fordon och är i färd med att utveckla andra generationens LARP-teknik. Samtidigt blir den första generationens LARP-teknik, den som bland annat BMW i8 och Audi R8 hade redan 2014, tillgänglig på bredare front. I år kommer bland annat Range Rover att erbjudas med strålkastare med laserteknik av första generation. Andra generations LARPteknik väntas inte bli kommersiell verklighet förrän nästa år. Med den har Osram lyckats skapa en ännu kraftigare och mer effektivare laser och även utvecklat konvertern som omvandlar det