DMV 1
TEMA REKOND DRÖMVERKSTAD I TOPPKLASS Rekondfirma
är ett brett begrepp. Vad händer om du drar det till sin yttersta spets? Jo, då hamnar du hos företag som Top Class Bilvård i Karlskrona. Här är väntetiden för att få sin bil behandlad i regel två, snarare än en månad. Vi begav oss dit för att ta reda på varför. TEXT OCH FOTO: FREDR I K LUND Det är en sak att säga att du endast ska arbeta med premiumprodukter. Att få folk att anförtro sina hobbybilar i ett segment som tveklöst får sägas ligga på topp. Öppna en verkstad där folk står på kö för att lämna sin bil, trots att väntelistan som regel är en månad eller mer, och sedan betala för allt från ett par dagar till en hel veckas arbete. Allt det där, det kan vem som helst slänga ur sig. Carl-Martin ”Colle” Wideskär i Karlskrona däremot, han menade varenda ord när han sa precis så, den där dagen sommaren 2013 då han grundade Top Class Bilvård. – Jag märkte att det fanns en lucka på marknaden, sä36 ger han. Att få en bil blank och fin är enkelt, men för den där högre finishen saknades ett segment och där ville jag profilera mig. Hur har det gått? Vi hoppas att bilderna ger en hint. Sedan den 1 december i fjol har Colles företag flyttat till helt nybyggda verksamhetsanpassade lokaler. Ett nödvändigt lyft, enligt Colle själv. – Absolut! Min föregående lokal var för trång, saknade avskild tvätthall och hade en layout som inte var optimal för mitt arbetsflöde, beskriver han. När erbjudandet att byta upp sig till en helt nybyggd lokal och dessutom vara med i planeringsstadiet dök upp så tvekade han aldrig. Efter DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018 flera år i branschen visste han exakt hur han ville ha allting. En avskild tvätthall, två primära arbetsytor med golvlyftar i rekondhallen, en utlämningsdel och en kundmottagning. – Rekondhallen i min nya lokal motsvarar den totala ytan, inklusive biytor på den föregående, säger han. Flytten har inneburit ett stort lyft för min verksamhet. Arbetsflödet fungerar i grova drag så att bilarna tvättas och lufttorkas rent i den avskilda tvätthallen. Därefter placeras bilen på en av golvlyftarna. – Lyftarna lyfter ungefär en meter, säger Colle. Det är en lagom arbetshöjd för mig så att jag slipper böja ryggen, framförallt när hjulupphängning, bromsskivor och belägg ska behandlas. Den exakta omfattningen på jobben skiljer sig självklart åt, allt efter kundernas önskemål. Jodå, Colle gör enklare poleringar också,