DMV 1
REPORTAGE SELLHOLMS TUNING Bilarna i de historisk
a tävlingsklasserna har ofta problem med överhettade trumbromsar. Jannes lösning blev en liten bit sintrad metall från en racingkoppling. Enkelt och effektivt! Att Jan Sellholm är världsberömd i hela Köping är inte så konstigt. Han har ju bott där i hela sitt liv. Men hur kunde hans lilla företag bli ett begrepp i hela världens motorsportskretsar? Svaret finns i en diskret byggnad på Västmanlands landsbygd. text och foto: bosse ”b i ldoktorn” andersson Det är lätt att hitta till Sellholms. Postadressen är Köping, men företaget ligger ute på landet, bland åkrar och betande djur. Mitt besök börjar med att Janne visar mig runt. Under promenaden blir vi ständigt avbrutna av medarbetare som behöver diskutera någon teknisk detalj. Janne svarar alla på samma lågmälda och eftertänksamma sätt. Maskinparken är imponerande och på mina frågor om problem med stora investeringar svarar Janne så här: – Företaget har alltid funnits nära hemmet här på vischan och successivt byggts ut, efterhand som maskiner har köpts in och medarbetare har anställts. På så vis har jag sluppit stora och riskfyllda lån. Jannes väg till berömmelse startade dock redan i början på 1960-talet, då han trimmade mopeder i källaren, där pappa hade sina tävlingsmotorcyklar. Efter mopparna blev det bilar som trimmades och som 20-åring körde han sitt första rally. Debutbilen var en Opel Kadett Rally. Och eftersom det fanns en rulllande landsväg på pappas verkstad ”Bosch El & Diesel i Köping” blev det mycket trollande med Opelmotorn där. Precis som med mopparna började han snart hjälpa andra att få snurr på sina bilar. På så sätt lärde han sig en hel del om de gamla insprutningssystemen D-Jetronic, K-Jetronic, L-Jetronic och så vidare. – Opels Rally Kadett GTE hade L-Jetronik, så den lärde jag mig extra mycket om. På den tiden trollade vi med luftmängdmätaren, lödde fast motstånd och grejer. Det var den tidens styrdatorer, säger Janne. Sedan den första tävlingen 1969, har herr Sellholm dock tävlat med en massa olika bilmärken och modeller, men Toyota och Opel har dominerat. Hela tiden handlade det om en stegvis utveckling av bilarna, vilket resulterade i att Janne blev svensk mästare två gånger på 1980-talet. – Jag var en ganska fattig rallyåkare och blev därför tvungen att tillverka mycket själv. Vissa av grejerna ville även andra använda och jag sålde mer och mer egentillverkade prylar. Tanken att starta eget smög sig liksom på. Steget från arbetet på pappas verkstad till att starta Sellholms Tuning togs på svenska flaggans dag den 6 juni 1986. Från början bestod maskinparken bara av en svarv, men ganska omgående inköptes även en fräs. I dag arbetar 17 personer i företaget och delarna tillverkas mest med CNC-svarvar och fleroperationsmaskiner. Jag undrar över hur Janne har Janne visar upp armaturen till en racingtank. Sellholms tillverkar cirka 70 racingtankar per år. lyckats hitta rätt folk. – Ja det är en bra fråga. För att kunna jobba här 47