DMV 1
REPORTAGE SELLHOLMS TUNING måste man vara självgå
ende eftersom det blir en hel del specialuppdrag och ”one off”. Några av mina anställda är gamla kunder. Det gäller att passa på när man träffar någon som har lite extra innanför pannbenet. Men det är inte många av mina anställda som har studieskulder, de flesta är självlärda. Janne och jag går vidare och kommer in i stötdämparverkstaden. Där får jag äntligen se hur det går till när man fyller på gas i en stötdämpare – något jag har funderat på sedan tidigt 70-tal. Här finns även en stötdämparprovare, eller stötdämpardyno som den också kallas. Oavsett namn så är det en sorts bromsbänk för stötdämpare, där man får reda på skicket, samt vilken hårdhet och karaktär dämparen har. Janne berättar stolt: – Här kan vi serva och reparera de flesta gasdämpare på marknaden. Vi är också Sveriges enda fullserviceanläggning för Öhlins stötdämpare. Att vara fullserviceanläggning innebär att man bygger, servar och modifierar stötdämpare med original Öhlinsdelar. Utöver Öhlins arbetar Sellholms även med originaldelar till Proflex och Reigers dämpare, samt Bilstein, vars dämpare han har jobbat med sedan 1979. Det mest spektakulära stötdämparjobbet var nog till hundkojorna i den senaste versionen av filmen ”The Italian Job”. Under inspelningen av scenen där bilarna kör nedför en trappa visade det sig att bilarnas originalgrejer inte klarade av sitt jobb. En svensk bilverkstad i Los Angeles tipsade filmfolket om Sellholms kapacitet. En 48 halvtimme efter telefonsamtalet från USA hämtade Jannes dotter Camilla en Mini i Stockholm. Folket på Sellholms hade nämligen ingen aning om hur stötdämparna på en Mini var beskaffade. Men tre veckor senare kunde trappscenen spelas in utan problem. Vi går förbi butiken och kommer in i rummet för postorder. Jannes dotter Camilla packar just in en bromsfördelningsventil som ska skickas till Barbados. Janne berättar: Vi säljer motorsportdelar till drygt 40 länder och fördelningsventilen tillhör storsäljarna. Janne visar ventilens funktion, som gör att föraren kan använda fot- och handbroms samtidigt. En liknande ventil togs ursprungligen fram av Ove ”Påven” till Toyotas tävlingsbilar. Då, i slutet på 1980-talet kostade Toyotas ventil 4500 kr. I dag kostar Sellholms egentillverkade ventil 960 kr, och används både i rally, rallycross och framförallt drifting – där det är mer regel än undantag att man bromsar och gasar samtidigt. Vi går runt på lagret. I hyllorna ser jag bakaxlar, diffar, drivaxlar, kylare, bärarmar, styrväxlar, växellådor, slutväxlar, kardanstänger, pedalställ, stolsfästen, bromsvågar samt andra bromsdetaljer och så vidare. Det mesta tillverkas eller modifieras på plats. Man tillverkar till och med egna hylsor till hydraulkopplingar. Janne förklarar: Varje ny produkt börjar ofta med att kunder frågar efter något de saknar, och när tillräckligt många har frågat så sätter vi igång en tillverkning. DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018 Sellholms egna växellådor finns i två versioner: med gjutet hus eller smitt hus. Så här ser de smidda grejerna ut. Men Sellholms smider inte själva, det görs med extremt stor kraft (1 800 ton) hos ett specialistföretag i Köping. Janne, Camilla och Johan Nyberg förklarar hur den egna slutväxeln är konstruerad. Men jag är mest imponerad av att själva huset är fräst ur ett enda stort stycke lättmetall med nästan samma egenskaper som stål. Bakaxelkåpan till vänster är gjuten. Den högra är smidd och har bättre värmeavledning, trots att den saknar kylflänsar. Så stor betydelse har materialets täthet. Jannes stillsamma humor har gått i arv. Dottern Camilla är biodlare och resultatet är naturligtvis en racerhonung.