DMV 1
REPORTAGE SELLHOLMS TUNING Finns det då inget man
INTE Vissa människor ser inga begränsningar. Bara möjligheter. Vilken annan rallyåkare än Janne Sellholm skulle överhuvudtaget få för sig att tillverka egna växellådor? Sellholms har ett speciellt rum för tillverkning av kylare, och själva kylementen är samma grejer som sitter i Red Bulls F1bilar. Sortimentet består både av ”bolt on” ersättningskylare, intercoolers och oljekylare, men även skräddarsydda kylare. Förutom motorsportsfolk är kundkretsen tillverkare av helikoptrar och kraftaggregat. tillverkar eller modifierar? Jo, numera trimmar man inte motorer. Men det fanns en tid då Janne var pappa till nästan alla 40 motorerna i Starlet Cup. Men idag jobbar Sellholms bara med utvändiga motordelar som avgasgrenrör, insug, kopplingar, svänghjul och remskivor. Janne fortsätter med ett leende: – Åsså säljer vi inte heller däck och fälg. Min bästa kompis, ”Blixt gummiservice”, har hjälpt oss i alla år. Om vi inte räknar med ”Ryssfälgarna”. Därefter berättar Janne om en resa hem från ett rally i Österrike. Färden gick via dåvarande Tjeckoslovakien, med besök på olika företag som tillverkade bildelar. På ett ställe hittade han en tjeckisk fälg som verkade intressant, men försäljaren tipsade i stället om en rysk fälg med mycket högre kvalitet. Janne berättar vidare: – Jag fick en broschyr och försökte kontakta det ryska företaget, men fick aldrig något svar på mina fax. Slutligen anmälde jag mig till ett vinterrally i Moskva. Planen fungerade. Under Peter Hultberg monterar en stötdämpare till en rallybil. Sellholms stötdämpare finns där man minst anar det, bland annat i hydrokoptrar, i ett tåg i Sydkorea samt i en jaktbil hos en shejk i Dubai. Shejken blev så nöjd att han bjöd ner Janne på falkjakt. rallyts gång träffade Janne de som sålde den ryska superfälgen. Resan slutade med ett affärsmöte i ett palats mitt i Moskva och 26 fälgar hem på släpkärran. Hemma i Sverige räknade tullaren om kvittot i rubel till svenska kronor. Det blev bara 600 spänn, med andra ord ingen tullkostnad. Janne hade betalat betydligt mer i dollar, men ryssarna var alltså inte så noga med matematiken. ”Ryssfälgarna”, som Janne kallar dem, visade sig tåla fruktansvärt mycket stryk. Janne beskriver det så här: – Jag var med om en fälgsmäll som gav en bula i bilens tak, men fälgen var fortfarande hel. Så länge killen i Moskva fanns tillgänglig gick det att köpa fälgar via en viss Michael (som tävlade i Dakar-rallyt) och som Janne blev god vän med. Men när mannen i Moskva gick i pension blev det stopp. Janne hade redan innan börjat inse att det var en lite lurig affär. Sellholms betalde 70 dollar per fälg, men när Janne beställde 1 000 fälgar, så kostade de 100 dollar styck. – Då förstod jag att ”mina” fälgar bars ut bakvägen. Företagets stora produkt var hjul till bandvagnar, därav den höga kvaliteten. En pratstund med Janne Sellholm innebär diskussioner om dagens och morgondagens teknik, kryddade med anekdoter från förr. En sådan är berättelsen om Bosch extraljus ”Big knick”. – Hella kom med extraljuset ”Hella 3000” när jag jobbade hos pappa. Det kändes inte bra att Bosch hamnade på efterkälken med sina ”Knick” med maximalt 180 mm diameter. Pappa Sellholm var populär hos Boschfolket så Janne lyckades övertala dem att ta fram ”Big knick”. Första gången de nya extraljusen användes ställde Janne sin bil bredvid Kaj Lampilas. Kaj var Hellas man och Janne utmanade honom på ett test. Först fick Kaj tända sina Hella 3000. Därefter tände Janne sina ”Big knick”, som lyste betydligt längre. Men jag berättade aldrig att jag ställt om laddningsregulatorn till 18 volt! r 49