DMV 1
TROTJÄNAREN JEEP HUR BESKRIVER MAN EN TERRÄNGBIL
MED FYRA BOKSTÄVER? JEEP EN RIKTIG TROTJÄNARE I MOTORHISTORIEN ÄR JEEPEN: BILEN MED HÖG MARKFRIGÅNG, FYRHJULSDRIFT OCH EN MOTOR SOM BARA GÅR OCH GÅR. IDAG ÄR JEEP SYNONYMT MED SUV, ALLTSÅ SUBURBAN UTILITY VEHICLE. ELLER ÄNNU ENKLARE: STADSJEEP. TEXT: JOHN SEMP I LL Vi kan börja med att reda ut begreppen Jeep och jeep. Talar vi om varumärket så heter det förstås Jeep. Handlar det om en terrängbil eller en familjebil modell större är det antingen en stadsjeep eller en jeep vi talar om. Jeep och jeep är på sätt och vis två olika saker som ändå är starkt sammanflätade med varandra. Det ena hade inte funnits utan det andra om man säger så. Ursprungsbilen var en terrängbil framtagen för den amerikanska armén, och jeep var något man kalllade den – ungefär som att kalla en pickup för truck på engelska. Varumärket Jeep 50 uppstod först senare. Historien är något stökig, och ska man vara petig så finns det faktiskt tre original-jeepar. Det hela började så här: Den amerikanska armén behövde en pålitlig bil som kunde ta sig fram i svåra förhållanden. Med andra världskriget redan igång i Europa var det dessutom bråttom. Man tog kontakt med flera biltillverkare i USA och bad dem ta fram sina bästa förslag. Tidsramen som gavs var aggressiv: 49 dagar för att plocka fram en prototyp och 75 dagar för att förse armén med 70 testbilar. Två mindre tillverkare hörde av sig, American Bantam och Willys-Overland. DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 Den första prototypen togs fram av American Bantam och ritades av en frilansdesigner från Detroit vid namn Övernaturliga krafter och kunde gå igenom väggar. Karl Probst. Bilen överträffade arméns förväntningar när den testades, däremot var man orolig över om På testbanan i Maryland. En jeep flyger igenom luften. Så här såg Bantams jeep ut. Bilen togs aldrig i produktion. American Bantam verkligen skulle klara av leveransbehoven. Willys-Overland och Ford bjöds därför in och tog även de fram varsin bil, med Karl Probsts ritningar som utgångspunkt. Ytterligare två intressanta och mycket kompetenta fordon byggdes. Willys-Overlands modell, med arbetsnamnet Quad, hade fördelen av att ha den starkare motorn – en rak fyra med 60 hästkrafter. Pygmy däremot, som Ford kallade sin jeep, var mer genomarbetad tack vare den redan då gedigna erfarenheten man hade hunnit få inom bilbranschen. Ford Pygmy hade dessutom en platt motorhuv och platta hjulkåpor, vilket armén såg som fördelaktiga egenskaper. Bantam satt inte på latsidan heller och förfinade även de sin bil. Den var lättast och mest bränsleeffektiv bland trion. Bilarna skulle hårdtestas i Maryland, USA. Den tillverkare som klarade testerna bäst var Willys-Overland. Den amerikanska armén belönade därmed Willys-Overland med ett produktionskontrakt.