DMV 1
EXPERTEN SEPTEMBER KUNSKAPER FRÅN SKOLBÄNKEN BLAN
DAS MED ERFARENHETER FRÅN VERKSTADEN DAGS ATT FÖRBEREDA SIG FÖR VINTERN! Trots rekordsommaren vi haft i år är det dags att börja fundera på vintersäsongens hjulskifte. Ett problem som blivit allt mer aktuellt är bilarnas olika system för aktiv däcktrycksövervakning. Dessa system började dyka upp för 5–10 år sedan och kallas då ofta för TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Det började gälla på alla nya bilar i EU från 1 november 2014, med syfte att skydda miljön. För lågt lufttryck i bildäck innebär högre bränsleförbrukning, vilket i sin tur orsakar ökade utsläpp och föroreningar. Det finns två olika system av TPMS: INDIREKT TPMS Mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet och indikerar med en symbol när lufttrycket blivit mindre i något däck. Vissa indirekta TPMS behöver kalibreras med ett lämpligt diagnosverktyg som kan kommunicera med bilens olika system, till exempel vid byte av däck52 dimension eller ändring av lufttryck. Systemen kan idag också ofta vara självlärande, där de gör en återkommande kalibrering och själv justerar sig efter förändringar vid hjulskifte. DIREKT TPMS Mäter lufttrycket i alla däck via sensorer i varje hjul. Det visar vilket däck som tappat lufttryck och visar det aktuella lufttrycket i däcken. En ny sensor i ett hjul måste normalt programmeras för bilens TPMS-system, men det finns även självprogrammerande sensorer. Det finns olika typer av sensorer beroende på fälg. Den vanligaste är luftpåfyllningsventil med inbyggd sensor, men det finns också system med ledad sensor DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018 eller fast sensor placerad inne i fälgen. Här måste vi ha ett specialverktyg för att kunna koda in nya sensorer. Vi kan då välja att arbeta med att välja denna lösning. Ett eftermarknadssystem som använder universalsensorer är då ofta ett bättre alternativ. Lösningen är då att man kopierar inställningarna i de befintliga sensorerna och programmerar de nya sensorerna efter de gamla. Om kundens bil är utrustad Räkna med 800–1000 kronor per hjul för premiummodellerna originalsensorer från biltillverkaren, och då även deras specialverktyg som endast passar på biltillverkarens bilmodeller. Som allbilsverkstad blir det i regel alldeles för dyrt med TPMS är det viktigt att ta hänsyn till detta redan då ett hjulskifte bokas och planeras, eftersom det påverkar priset ganska rejält. Verkstaden behöver investera i en TPMS-utrustning som kostar runt 10 000 kronor. Man behöver sedan skaffa sig utbildning och erfarenhet innan man vågar ge kunden ett fast pris på hjulskiftet. Hjulen blir dyrare eftersom de kanske måste utrustas EXPERTEN