DMV 1
EXPERTEN SEPTEMBER Orginalsensorer kan variera my
cket i pris. Mellan 800-1000 kronor får man räkna med för de dyraste modellerna. däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Detta beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommaroch vinterhjul två gånger per år. I samband med bytet kontrolleras även däckstrycket, vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar. Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt krav från EU-fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning. Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering.” Detta fick luften att pysa ut ur eftermarknaden när det gäller TPMS-verktyg, inte minst för att de flesta bilar har en funktion eller en knapp för att avaktivera TPMS-varningen. Detta gör även att varken kunden eller verkstaden vill lägga ner pengar för att få systemet att fungera. För de som trots allt funderar på att byta bil till en från 2014 och framåt, just för att få däcktrycksövervakning, finns idag trösten att man faktiskt inte behöver byta bil. Det finns olika system att eftermontera för att aktivt kunna läsa av det aktuella däcktrycket. En del är så finurliga att inga kablar behöver dras, då själva kontrollenheten med display har ett litet batteri som laddas med hjälp av solceller. Hur Rätt däcktryck är bra för både miljön samt däckets välbefinnande. Exempel på hur en ”reset”-knapp kan se ut. 54 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018