Energigas 1
Tung trafik Biogas. I dag har Maserfrakt åtta bio
gaslastbilar. Snart ska de bli sexton. FOTO: MASERFRAKT Vätgas. Vid årsskiftet ska Maserfrakts två nya vätgasdrivna lastbilar börja rulla. Enbart fossilfria transporter år 2030. Det har Maserfrakt i Borlänge bestämt sig för. På vägen dit blir företaget ett av de första i Sverige med vätgasdrivna tunga lastbilar i sin flotta. Vätgas hjälper transportjätte att ställa om V id årsskiftet börjar två vätgasdrivna tunga lastbilar rulla i transportförmedlaren Maserfrakts regi. I stället för förbränningsmotor har lastbilarna elmotor och bränslecell som tankas med vätgas. Räckvidden för 64tonsekipagen från tillverkaren Hyzon är mellan 65 och 70 mil. – Fördelen med vätgasdrift är att man täpper igen luckan mellan gas och el. Räckvidden ökar och man blir mindre beroende av laddinfrastrukturen, säger Per Bondemark, vd för Maserfrakt. De två nya vätgaslastbilarna blir företagets egna. I övrigt är Maserfrakt huvudsakligen en transportförmedlare som bokar uppdrag för delägarna, drygt 300 åkerier. Flottan består av cirka 1 500 fordon, varav två tredjedelar är last24 ENERGIGAS NR 3 2022 bilar och en tredjedel anläggningsmaskiner. Hemmabasen är i Borlänge, men transporter sker över hela landet. – Redan nu är cirka 50 procent av vår flotta fossilfri. Vägen hit har varit relativt enkel, tack vare HVO. Men på sikt kommer råvaran för HVO inte att räcka till. Så det behövs fler alternativ, säger Per Bondemark. Tankstation för biogas Sedan ett par år tillbaka finns en tankstation för flytande biogas på Maserfrakts område i Borlänge. Stationen ägs av finska gasföretaget Gasum. Här tankar bland annat de åtta gaslastbilar som kör på uppdrag via Maserfrakt. Snart ska de bli dubbelt så många. – Biogasdrift är en mogen teknik som innebär samma kostnader för oss som konvenFOTO: HYZON Full tank. Sedan ett par år tillbaka finns en tankstation för biogas på Maserfrakts område i Borlänge. Snart blir det även möjligt att tanka vätgas. FOTO: MASERFRAKT tionell diesel gör. Samtidigt sänks koldioxidavtrycket med 85 procent. För tunga fordon är det intressantast med flytande biogas, eftersom den har högre energitäthet och erbjuder längre räckvidd, säger Per Bondemark. Att flytande biogas, LBG, är populärt visar även statistiken. Mellan åren 2019 och 2021 tiofaldigades försäljningen av LBG – från 10 till strax under 100 gigawattimmar, GWh. Två tredjedelar av all såld flytande fordonsgas är biogas, resten naturgas. Vätgasstation på gång Hos Maserfrakt i Borlänge är även en tankstation för vätgas på gång. Planen är att den ska komma på plats i november. Kapaciteten blir för 10 till 20 lastbilar, men den kan skalas upp. Stationen kostar cirka 15 miljoner kronor