Energigas 1
att bygga och av det har Maserfrakt fått ungefär
hälften i statligt stöd från Klimat klivet. El från vindkraft till havs Vätgasen ska tillverkas i en elektrolysör där vatten spjälkas till syrgas och vätgas med hjälp av el. Till att börja med drivs processen av el från nätet. På sikt är det meningen att elen ska köpas från Svea Vind Offshore och levereras via en direktförbindelse från företagets vindkraftparker som planeras till havs, bland annat utanför Gävle. – Intresset för vätgaslastbilarna är stort. Många kunder har ansökt om sådana transporter. På sikt kommer fler tankstationer att behövas, men i nuläget räcker det här för oss, säger Per Bondemark. Utöver vätgas och biogas finns ambitioner ”Intresset för vätgas last bilarna är stort. Många kunder har ansökt om sådana transporter. ” Per Bondemark, vd Maserfrakt att satsa på lastbilar med enbart batteridrift. Nyligen fick företaget cirka 280 000 kronor i bidrag från Klimatklivet för att bygga laddstolpar som passar tunga fordon. Samarbete med Gävle hamn Per Bondemark menar också att samverkan mellan många olika aktörer är viktigt för att få saker att hända. Maserfrakt samarbetar sedan en tid tillbaka med Gävle hamn. Här pågår arbetet med att skapa ett ”grönt logistiknav” som bland annat erbjuder transportörer att välja fossilfri vägtransport ut från hamnen. – Sedan 2020 för vi en dialog med regionens industrier och hamnoperatörer om hur vi ska utveckla hamnen för framtiden, för att klara målen i Parisavtalet. Ett logistiknav som vårt har en viktig roll i omställningen ENERGIGAS NR 3 2022 25 ›