Energigas 1
satsar på gasdrivna fartyg. Här syns rederiets ta
nkfartyg Ramanda. FOTO: ÄLVTANK gången på biogas än så länge begränsad, både volymmässigt och geografiskt, vilket dels sinkar rederiernas omställningsarbete dels leder till kostnader som inte är konkurrensmässigt hållbara. Att främja den gröna gasens utbyggnad och konkurrenskraft i Sverige, Europa och globalt är därför en viktig förutsättning för sjöfartens omställning. En annan positiv utveckling såg vi i maj i år då förordningen om statligt stöd till produktion av uppgraderad biogas trädde i kraft. Förordningen är ett av många steg på vägen för att konkurrenskraften för förnybara drivmedel ska slå igenom. Nästa steg torde bli att även säkra leveranskedjan, så att den förnybara gasen kan levereras från producenten till konsumenten. Detta är ett i sammanhanget relativt angenämt problem, men ack så viktigt att lösa för att inte stjälpa omställningen. Men vems ansvar är det? Kan det lösas med ett system med certifikat? Andra rederier satsar på vätgas. Men för att tillverka vätgas krävs en påtaglig mängd el, vilket vi inte är ensamma om att behöva och knappast heller ensamma om att vilja debattera. Helt uppenbart finns det flera frågor för gasbranschen och sjöfarten att lösa och med fördel görs detta gemensamt med andra relevanta parter. Kanske är det på tiden att regeringens elektrifieringsråd får ett syskon? s ENERGIGAS NR 3 2022 33