Loading...
VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
K OMP ASS EARLY ADOPTERS VISAR VÄGEN TILL FRAMTID
EN FÖR ATT SKAPA SIG en nulägesbild av rollen för växtbaserat i Sverige, finns mycket att lära från allmänheten. När de strömningar som får mer betydelse i framtiden ska tydliggöras, finns ett värde i att lyssna särskilt noga till de konsumenter som är först med att ta till sig utvecklingar och trender, de som påverkar köpbeteenden i sina sociala cirklar. Trend- och strategibyrån Hint har i samarbete med Novus och professor Micael Dahlen (Handelshögskolan i Stockholm) utvecklat Nordic Fifteen, ett undersökningskoncept för att kvantifiera och validera framtiden med hjälp av en svensk och nordisk panel av early adopters. Detta har kunnat appliceras på ICAs undersökningar ’Växtbaserat 2025’ och ’Konsumenten 2025’, och därmed kan målgruppen Insikter om framtiden bekräftas och stärks när vi ser till de konsumenter som är först med att ta till sig utvecklingar och trender. early adopters brytas ut i denna rapports redovisning och insikter. Early adopters, cirka 10 till 15 procent av befolkningen, återfinns i alla åldersgrupper och de jämförs ibland med fyrtorn för sin förmåga att visa vägen genom dimmiga förhållanden. Early adopters är tidiga i tyckande och utforskande av nya produkter och tjänster. De är nyfikna, förändringsbenägna och introducerar trender i sina sociala kretsar. De recenserar och rekommenderar. De är kompisarna med bäst koll. Denna målgrupp har varit en faktor i den totala analysen av ’Växtbaserat 2025’ och denna rapports insikter. Några jämförelsedata sticker särskilt ut och presenteras här. 124
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER