VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 blir. Sex av tio svarar att män
niskor fortsatt kommer att ägna tid åt sociala medier 2025 – men bara 15 procent svarar att det kommer vara viktigt för dem själva. När vi handlar mat i en fysisk butik rankas “god service” som den allra viktigaste parametern som e-handeln inte kan erbjuda, enligt undersökningen. Här vilar med andra ord enorma möjligheter för butiker att möta morgondagens konsumenter med ett mer personligt bemötande, bjuda in till gemenskap och skapa en butiksupplevelse som gör platsen och butiken attraktiv i en allt mer digitaliserad värld. Både personlig service, provsmakning och matupplevelser är viktiga önskemål som framkommer när de tillfrågade får svara fritt på vad den fysiska butiken kan erbjuda 2025 som e-handeln saknar. Redan 2018, i ICAs framtidsrapport 1 ”Lycka, Data, Mening”, uppgav 42 procent av människor i Sverige att de skulle vara villiga att betala mer för en produkt i en fysisk butik om besöket i butiken gav ett mervärde i form av en upplevelse. 2 Längtan efter gemenskap och mänskliga interaktioner är inte oväntad. Studier visar att livets sociala delar har en stark effekt för lyckonivåer såväl som livslängd. När fynden från 148 långtidsstudier, med sammanlagt 300 000 människor, sammanfattades framkom flera resultat runt vikten av gemenskap. Bland annat visade det sig att äldre människor med goda sociala relationer har 50 procent högre chans till ett långt liv, än mer ensamma och isolerade respondenter. Välfungerande sociala relationer hade enligt studien samma positiva hälsoeffekt som att sluta röka. 3 NYA TYPER AV DIGITALA UPPLEVELSER Några av de mest Corona-drabbade sektorerna hittar vi bland mötesindustrin och besöksnäringen. När mötesstrategibyrån Herr Omar släppte sin trendrapport för 2021 stod det klart att de närmaste åren bjuder på nya typer av upplevelser och mötesformer. Kreativitet, gemenskap och upplevelse framför funktion och storskalighet är några nyckelbudskap, liksom trenderna med intima sammanhang, lokal förankring och hybridlösningar med digitala verktyg som motor. 4 Byråns vd Jörgen Dyssvold utvecklar: – Pandemin har varit ett genombrott för distribuerade upplevelser. Det är inget nytt, eftersom exempelvis film och tv också kan räknas in där. Men den nya digitala tekniken gör det möjligt att göra det mer interaktivt, personligt och anpassat och det har hänt nu. Att Amazon har startat Explore, en ny handelsplats för distribuerade upplevelser, är en tydlig signal om att det kommer bli riktigt stort och snart vara en helt ny bransch. Han exemplifierar med Färöarna, som startade fjärrturism när människor inte längre kunde åka dit. Mellan april och juni 2020 genomfördes 22 guidade turer där användare över hela världen kunde kontrollera händelseförloppet under en minut var – precis som i ett dataspel. – Genom en app kopplar man upp sig mot en lokal guide som tar med fjärrturisten ut på besök i deras fantastiska landskap. Man kan med sin mobil fritt styra hur guiden rör sig och vad som fångas av kameran och micken på dennes hjälm. Ett annat exempel är AI-företaget Tempo, som erbjuder ett hemmabaserat gym. – Du får hem utrustning och en skärm med kameror. Det finns en inbyggd AI-baserad personlig tränare som kan hjälpa dig med rätt ställning och rörelser. Genom skärmen kan man också koppla upp sig för att delta i ledarledda grupp-pass och träna online tillsammans med andra medlemmar, säger Jörgen Dyssvold. 92
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER