Nordens Tidning 1
NoRDISKA NyHEtER SKoLoR & BIBLIotEK Ökat intresse
för So-rummet Har du någon gång hamnat på So-rummet när du letat information på internet? Då är du inte ensam. So-rummet används av många, framförallt i skolan av lärare och elever. Webbplatsen dök upp på internet 2011 och har sedan dess vuxit enormt både gällande innehåll och antalet besökare. i dag (2017) har sajten omkring 600 000 unika användare i månaden, och fler blir det för varje år som går då tillväxten ligger mellan 5-10 procent per år. Men vad är grejen med SO-rummet? För det första, vilket i dag är smått unikt, så är SOrummet helt gratis att använda. På sajten finns tusentals pedagogiska ämnestexter och korta filmer som kan användas i undervisningen och till skolarbeten. Många av ämnestexterna och filmerna är tänkta att fungera som introduktion eller sammanfattning av olika ämnesområden. SO-rummets innehåll passar därför jättebra att använda som komplement i undervisningen. Numera finns även ett avsnitt där färdiga lektions- och lärarmaterial presenteras. därutöver produceras podcast på SO-rummet, men ett nytt pedagogiskt avsnitt (cirka fem min) varje vecka om ett aktuellt eller relevant ämne. Men det är inte bara SO-rummets egna material som är intressant på sajten. här finns också Sveriges överlägset största länkbibliotek med tusentals granskade och utvalda länkar som hänvisar till artiklar och pedagogiskt material på andra svenska webbplatser. Syftet med SO-rummet är att förenkla arbetet i skolan för elever och lärare. Vilka är det då som använder SO-rummet? Sajten riktar sig i första hand till elever och SO-lärare på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. Men SO-rummet uppskattas såklart också av många andra som är intresserade av historia, religion och så vidare. upphovsmannen bakom SO-rummet är robert de Vries (46 år) som är utbildad gymnasielärare inom historia, religionskunskap och samhällskunskap med många års erfarenhet So-läraren Mattias Axelsson och några elever på Bräckegymnasiet i Göteborg. som SO-lärare i göteborg. På webbplatsen medverkar också många olika skribenter. en stor del av SO-rummets textmaterial är därför skrivet av andra lärare, författare och ämnesexperter. nu senast medverkade till exempel herman lindqvist som många säkert kommer ihåg från SVT:s tv-serie hermans historia. Robert berättar att han fick idén med sajten när han under några år arbetade som SOlärare på en Montessoriskola. eftersom Montessoripedagogiken bygger på att eleverna ska fördjupa sig själva i olika ämnen, så användes ofta datorer i undervisningen. en stor del av hans tid som lärare ägnades därför till att hjälpa elever hitta lämpligt material på internet till sina skolarbeten. För att spara tid och slippa återupprepa jobbet med att hitta fakta på internet varje dag så skapade han till sist ett ”SO-rum” på skolans interna nätverk. en annan orsak till att han valde att göra ett SO-rum på skolans interna nätverk var att eleverna ofta ”kom vilse” på google när de letade material. ungdomarna gav därtill ibland upp eller tog det första materialet de stötte på, vilket inte alltid var det mest lämpade. Med tiden ökade hans arbete med skolans SO-rum. Materialet växte och växte och kategoriseringen av ämnena blev allt mer avancerad allteftersom nytt material hittades. det var då - omkring 2008 - som idén till det rikstäckande SO-rummet föddes. Men det dröjde ytterligare några år innan allt länksamlande, kategorisering, taggning, bildmaterial, artikelskrivande och så vidare blev tillräckligt omfattande och bra för att han ville börja sprida det på nätet. i dag arbetar robert på heltid med SOrummet, men brukar också rycka in i skolan ibland som SO-lärare för att få träffa kollegor, elever och undervisa i sina ämnen. eydíS inga ValSdóTTir