Sten 1
Sten Ledare
Sten Kort & gott
Sten K-sten: Stadshuset i Uppsala
Sten ÅTERBRUK I PRAKTIKEN
Sten ÅRETS STEN 2025
Sten STADSHOTELL MED STJÄRNGLANS
Sten INBOXAT ÅTERBRUK
Sten MÄKTIG MÄLARTERASS
Sten INSIDER I STEN
Sten PACKHUSKAJEN
Sten DIGITALA SATSNINGAR VARUMÄRKE OCH MARKNADSFÖR
ING Youtube-kanalen Skifer Skolen med Per Kjetil Holthe-Berg. DIGITALA KANALER ALLT VIKTIGARE FÖR BRANSCHEN Minera Skifer är ett drygt 100-årigt stenföretag som nu växlar upp marknadsföringen i digitala kanaler för att nå nya målgrupper. – Privatmarknaden har blivit allt viktigare för oss, säger marknadschef Ane Gorset. TEXT PETER WILLEBRAND FOTO MINERA SKIFER stenindustrins företag har generellt varit sena in i den digitala omställningen jämfört med många andra branscher. Men det finns undantag. Minera Skifer är Skandinaviens ledande skifferproducent med brytande verksamhet i både Oppdal i Norge och Offerdal i Sverige. Under senare år har företaget även intagit en branschledande roll inom digital B2Bkommunikation och försäljning. Förra året genomförde företaget en 36 omfattande strategiförändring och i slutet av januari bjöd man in sina partners till Uppsala för att bland annat visa upp hur man jobbar taktiskt med digital marknadsföring i olika kanaler och bygger långsiktiga kontakter med nya generationer arkitekter. – Även den privata marknaden blir allt viktigare för oss, inte minst när det handlar om kännedom om varumärke, säger Ane Gorset, marknadschef på Minera. Ett sådant exempel är Youtube-kanalen Skifer Skolen som lanserades förra året. – Med praktiskt inriktade DIY-filmer har vi snabbt nått ut till en målgrupp av män som annars inte är särskilt välrepresenterade i sociala medier. Per Kjetil Holthe-Berg på vår säljavdelning medverkar i filmerna och har på kuppen nästan blivit något av en influencer. kanalen hade efter sju månader (juni-december 2024 ) nått över 180 000 visningar med en genomsnittlig tittartid på drygt 2 minuter. – Vi förväntar oss ännu fler långsiktiga effekter eftersom filmerna blir ett slags referensmaterial som kunden hela tiden kan återkomma till och vi kan använda i andra försäljningssammanhang, inte minst mot nya kunder, säger Ane Gorset.
Sten OMPRÖVAD MILJÖPRÖVNING
Sten Årsmötet: Branschen står stark i en skakig om
värld
Sten Danskt ledarskap: Christian Holm Hansen är ny
vd för Steny
Sten Stenprisets vinnare: Nystart för arkitektkont
oret Utopias grundare
Sten KVINNLIG MÄSTARDUO