WE 1
INTERNET MATERIALS of Hur miljövänligt är stålet
i din bil? Med digital teknik ska stål ges en egen identitet för bättre kunskap och hantering av materialet. »Framtidens konsument kommer inte bara fråga om flyget klimatkompenserar eller hur bränslesnål bilen är, utan även efterfråga information om materialet«, säger Bertrand Noharet, forskare på Swerea KIMAB, som tillsammans med bland andra SSAB och med stöd av Vinnova bedriver forskningsprojektet SmartSteel. TEXT: EWA ARVE FOTO: SSAB Redan idag återvinns stora mängder stål och branschen talar gärna om stålet som 100 procent återvinningsbart. Men i takt med utvecklingen av allt fler multimaterial och komplexa produkter försvåras återvinning och återanvändning. Och det är inte lätt att veta exakt vad alla produkter innehåller. I projektet Smart Steel samlas forskare och industri för att testa och utvärdera sätt att märka upp stål digitalt för ökad spårbarhet och kunskap om materialen. Konceptet kring Smart Steel bygger på att ge material en egen identitet, som kan fyllas med relevant information. Information som i sin tur kan plockas upp av människor och maskiner för olika syften. Exempelvis kan information kommuniceras om hur materialet tillverkats; om tillverkningen skett på ett etiskt korrekt och hållbart sätt, hur det har använts eller hur det ska bearbetas. »Med spårbarhet finns också nya affärsmöjligheter. Förutom att processer kan effektiviseras och återvinning förbättras skulle tillverkare av stål kunna erbjuda fler 12 kringtjänster. Internet of Materials har liknande potential som Internet of Things«, säger Bertrand Noharet. Materialet får ett ID För återvinningsbranschen kan ett unikt ID på produkter underlätta sortering. En bil med flera material skulle till exempel kunna plockas isär mer effektivt, istället för att allt strimlas i bitar. Vissa delar kanske till och med kan återanvändas i sin helhet, utan att behöva gå igenom resurskrävande återproduktion. På Swerea KIMAB pågår forskning på både bättre återvinningsprocesser och tillverkningsmetoder för att märka upp material på bästa sätt. Bertrand Noharet avslöjar att det inte är något enkelt projekt att få fram nödvändiga prototyper. Flera parallella försök att ge en unik identitet till stålprodukter pågår. »Våra kollegor på Swerea SWECAST har till exempel testat gjutning, men vi har »Internet of Materials har liknande potential som Internet of Things«, säger Bertrand Noharet, forskare på Swerea KIMAB. även fört in RFID-taggar. Det är viktigt att hitta olika sätt att ge materialen ett ID«, säger Bertrand Noharet. För vissa aktörer kan det vara viktigare att hitta ett sätt som fungerar med deras befintliga tillverkningsmetod. För andra kan det vara motiverat att byta tillverkningsmetod för att ge sina material och produkter ett digitalt ID. »I år kommer vi att utvärdera olika metoder, och välja vilka vi ska fokusera på under 2019«, avslutar Bertrand Noharet.