WE 1
Kina, som tidigare var känt som »världens fabrik«
, vill nu bli världsledande på en rad områden, där allt ska vara utvecklat och tillverkat i Kina. Inte minst gäller det högteknologi, som till exempel artificiell intelligens. TEXT: JAN HÖKERBERG Sverige har sitt strategiska innovationsprogram »Produktion 2030« och Tyskland har sitt initiativ, ”Industrie 4.0«, för att utveckla avancerade lösningar inom tillverkningsindustrin. Kina har självfallet ett liknande program och landet har givetvis än mer storslagna planer. »Made in China 2025« är den kinesiska centralregeringens vidlyftiga plan för att lyfta upp Kina i den globala värdekedjan, konkurrera med industriella stormakter som USA och Tyskland och etablera landet som en supermakt vad gäller framtidens teknologier. För bara tio till 20 år sedan var Kina ett land som var känt som »världens fabrik«, som egentligen bara tillverkade och inte designade eller forskade fram nya produkter. Men utvecklingen har gått snabbt i Kina, som parallellt med »Made in China 2025« också har en plan för att göra Kina världsledande i artificiell intelligens år 2030. MADE IN CHINA 2025 -från kvantitet till kvalitet Kina har lanserat storslagna satsningar tidigare, dock med blandade resultat. När den globala finanskrisen slog till med stor kraft under fjärde kvartalet 2008, svarade Kina med ett massivt ekonomiskt stimulanspaket för att stödja den inhemska industrin. Tio branscher öronmärktes, framför allt inom infrastruktur, och Kina kunde klara finanskrisen mycket bättre än de flesta andra länder. Men det resulterade också i att det i många branscher uppstod en stor överkapacitet, ett problem landet fortfarande brottas med. Made in China 2025 »Made in China 2025« lanserades 2015 av premiärminister Li Keqiang och omfattar tio områden där Kina vill bli mer självförsörjande på högteknologi för att kunna utmana västvärlden. Avancerad informationsteknik. Kina siktar på att egentillverkade chips i mobiltelefoner ska ha 40 procent av den inhemska marknaden 2025. Avancerade datorer och utvecklade molntjänster är också en del av satsningen. Inhemska företag ska ha 60 procent av marknaden för industriella sensorer. » Vi ska genomföra ’Made in China 2025’-strategin och fördubbla våra ansträngningar att uppgradera Kina från att ha varit en tillverkare av kvantitet till att vara en av kvalitet.« – LI KEQIANG PREMIÄRMINISTER Automatiserade verktygsmaskiner och robotteknik. Kinesiska robottillverkare ska ha hälften av den lokala marknaden 2020 och 70 procent 2025. Utrustning för flygfart. Kinesiska flygbolag ska ha nått 100 miljarder yuan (131,5 miljarder kr) i omsättning 2020 och dubbelt så mycket fem år senare, då vart tionde plan i inhemsk flygtrafik ska vara byggt lokalt. Jetmotorn CJ-1000A ska också ha lanserats kommersiellt. Vad gäller rymdteknik, så siktar Kina på att 80 procent av civil industriell utrustning ska upphandlas lokalt. Maritim utrustning och högteknologisk sjöfart. Kina har som mål att år 2025 nå 80 procent av världsmarknaden för den nya generationen av fartyg med högteknologisk utrustning. Utrustning för järnvägstransporter. Inhemska tågtillverkare dominerar redan hemmamarknaden och Kina har världens största utbyggda nätverk för höghastighetståg. Därför måste tillväxten ske utanför Kina och målet är att 40 procent av tågföretagens omsättning 2025 ska komma från utlandet. Fordon och fordonsutrustning. Kina är redan långt framme vad gäller el- och hybridfordon och målet är att ha 80 procent av marknaden 2025. Kraftteknik. Här betonas en satsning på utrustning för förnyelsebar energi och energibesparingar, där kinesiska företag ska ha 80 procent av den inhemska marknaden 2025. Jordbruksteknik. Det pågår redan en modernisering av Kinas jordbruk och planen är att landet ska producera 60 procent av alla traktorer och 95 procent av annan jordbruksutrustning 2025. Nya material. Kina vill kraftigt dominera hemmamarknaden för avancerade strategiska material, som exempelvis sällsynta jordartsmetaller och speciallegeringar. 40