WE 1
» Vanlig e-handel kommer att reduceras till en tr
aditionell affärsrörelse och ersättas av konceptet New Retail.« Idag använder de flesta kineser sin mobiltelefon för att göra inköp med och betala med. Branschuppskattningar visar att år 2020 förväntas 74 procent av alla näthandelsköp i Kina ske genom mobiltelefon, vilket kan jämföras med bara 46 procent i USA. Konceptet med »ny detaljhandel« är – JACK MA GRUNDARE AV ALIBABA fortfarande i sin linda, men det kan komma att skapa stora förändringar i Kina. För utländska investerare gäller det att hänga med i utvecklingen. Den franska detaljhandelskedjan Auchan har nu Alibaba som partner och amerikanska detaljhandelsjätten Walmart har ett samarbete med JD.com. Utländska teknikföretag har också en chans att slå sig in på den kinesiska detaljhandelsmarknaden och erbjuda exempelvis molntjänster, analys av stordata, artificiell intelligens (AI) eller datorsimulerade tjänster, som virtuell verklighet (virtual reality, VR) eller förstärkt verklighet (augmented reality, AR). Smarttelefonen i centrum Att just Kina går i täten beror på att landet har en stor bas av inhemska konsumenter, vilka har stark köpkraft, ett stort intresse för shopping och som direkt tar till sig ny teknologi, som exempelvis mobila betalsystem. Utvecklingen går snabbt i Kina och kineser har en tendens att »hoppa över« vissa teknikskeden för att i stället anamma det senaste. Många konsumenter brydde sig exempelvis inte om att skaffa persondator utan köpte i stället en smarttelefon, framför allt när dessa fick större skärmar. Welcome to We can’t wait for you to visit our store! Alibaba på shoppingrunda Kinesiska Alibaba, som bland annat äger e-handelssajterna Taobao och Tmall, har på kort tid investerat nära motsvarande 10 miljarder USA-dollar i olika detaljhandelsföretag, vilka man ämnar att integrera i sitt nya detaljhandelskoncept. Liknande investeringar har genomförts av Amazon och på andra håll i världen. Med en allt mer vässad integritetslagstiftning kommer den fysiska handeln nu med hjälp av ny teknik ge e-handeln en väsentligt tuffare konkurrens framöver. Det digitala kriget om kunderna har bara inletts. First, a quick introduction. År 2020 förväntas 74 procent av alla näthandelsköp i Kina ske genom mobiltelefon. 44