JBF_4_2021 1
I april öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anlägg
ning i Kristianstad. Det blir kedjans 83:e varuhus i Sverige. Och fler lär det bli. Han understryker att Beijer inte kommer att gå samma väg som exempelvis XL-Bygg, som nu gör en e-handelssatsning som liknar Bygghemmas erbjudande med ett mycket större sortiment för konsumenterna. Att konsumenthandeln under coronaåret 2020 ledde till rekordsiffror för många inom byggvaruhandeln, är inte något som påverkar Beijers inriktning. Och bokslutet för 2020 visar att Beijer har presterat ett bättre resultat än genomsnittet på marknaden. Lokalt ledarskap Geir Thomas Fossum tackar sina medarbetare för det goda resultatet för 2020. - Vi har drivna och engagerade medarbetare och sedan har vi en tydlig position och en tydlig plan för vad vi vill. Vi har lyckats med våra kategori- och sortimentsprojekt, och blivit väldigt bra på logistik. Vi vet att våra kunder uppskattar vår service i butikerna. Den senaste kundnöjdhetsundersökningen gav oss toppbetyg, vilket jag är mycket glad för. Han anser att det är viktigt att medarbetarna har möjlighet att göra skillnad, att de kan vara med och påverka lokalt. 16 BEIJER BYGGMATERIAL Beijer Byggmaterial tillhör byggmaterialkoncernen Stark Group. I början av 2021 förvärvade CVC Capital Partner Fund 100 procent av aktierna i Stark Group av Lone Star Funds som ägt koncernen sedan 2018. - Vi är en stor aktör och vi har lyckats få till en bra balans mellan central styrning och lokalt engagemang. Våra filialchefer har förhållandevis stora frihetsgrader och filialerna kan själva optimera det sortiment som passar bäst på den lokala marknaden. Men det finns mer att utveckla. Nu omsätter Beijer cirka 8 miljarder kronor på årsbasis, och målet är att den siffran ska öka till en bra bit över 10 miljarder kronor. - Det allra viktigaste är så klart organisk tillväxt, men vi vill också göra fler förvärv och vi jobbar fortsatt med nya objekt. Vi vill expandera i hela Sverige, avslutar Geir Thomas Fossum. Per Gidlund JBF ■ 4-2021