Hållnart Byggande 1
ngen fjärrvärme fanns framdragen och bland möjlig
a alternativ för byggvärme, valdes Energy Saves lösning baserad på luft/vattenvärmepumpar för uppvärmning och uttorkning under hela byggprojektet. Via hetvattenfläktar placerade i källaren leddes värmen via frånluftskanalerna för distribution av värmen i byggnaden. Slutresultatet visade på en minst 50-procentig energibesparing under perioden november – mars. – Vi har uppnått de tre huvudkraven i projektet. Det vill säga att produkten ger avsevärda energibesparingar och miljöförbättringar, ger en lägre kostnad för värme och torkning under byggprocessen och är enkelt hanterbar ur användarsynvinkel, säger Fredrik Sävenstrand, vd på Energy Save. Elproduktionen från solcellerna i BoKloks projekt i Landskrona kunde njyttjas redan i byggfasen. Vid projekteringen av BoKloks byggprojekt i Landskrona planerades i ett tidigt skede solceller för byggnaderna. I samband med att lägenhetshusen restes och solcellerna sattes upp, ordnade produktionschef Mikael Fischer så att tillkopplingen till de nya solcellerna skedde direkt och elproduktionen kom igång redan under byggtiden. – Ända sedan vi började sätta solceller i våra lägenhetsprojekt har jag haft en tanke om att de borde gå att koppla in tidigare så att man kunde nyttja grön el redan under byggtiden. Så jag började skissa på det och tillsammans med elentreprenören tog vi fram en lösning för hur det skulle kunna gå till, säger Mikael Fischer. Detta gjorde att stora delar av elproduktionen från solcellerna kunde användas redan under byggfasen. Vid en solig dag kunde man därav driva byggarbetsplatsen med dess byggbodar, verktyg och maskiner helt genom egen producerad el. Skisser håller nu på att tas fram på hur detta skulle kunna implementeras på andra arbetsplatser och projekt även i framtiden. Byggarbetsplatser kan involvera hundratals multitongrävmaskiner, lastare, dumprar och annan tung utrustning. Tung utrustning kan under längre perioder stå oanvänd i väntan på nästa uppgift. Det orsakar både onödiga kostnader och koldioxidutsläpp. Ett konsortium, bestående av Skanska, Volvo Construction Equipment, forskningsorganisationen SINTEF och mjukvaruföretaget Ditio, utforskar maskininlärning, ”route optimization” och artificiell intelligens för att optimera driften av tung utrustning, till exempel flera ton tunga grävare, truckar och lastbilar. itio, delägt av Skanska, har utvecklat programvaran som redan används av Skanska i Norge för att logga data om byggutrustning, inklusive var och när maskinerna fungerar. Forskare från SINTEF Digital kommer använda datan till att utveckla lösningar för automatiserad realtidsallokering av maskiner. I forskningsprojektet utvecklas algoritmer som kan lära sig känna igen ineffektiva ruttval och körmönster, se vilka maskiner som behövs var och samordna maskiner för att undvika onödig väntetid, tomgång och arbete. – Antalet samtidiga operationer i ett stort anläggningsprojekt är mycket omfattande och komplicerat, så detta projekt kommer att ge byggledarna ett solitt beslutsstöd i realtid. När algoritmerna kan hantera de enkla uppgifterna kommer handledarna att ha mer tid att använda sina färdigheter för att lösa de mest krävande flaskhalsarna, säger Lars Horn, projektledare för Skanska Norge. Med hjälp av nudging kunde byggföretaget Wästbygg öka avfallssorteringen och samtidigt minska mängden avfall med 90 ton på en av sina byggarbetsplatser. Företaget har tillsammans med Beteendelabbet genomfört ett pilotprojekt på byggarbetsplatsen Asecs i Jönköping för att med hjälp av nudging bidra till att öka sorteringsgraden. LÄS MER PÅ HALLBARTBYGGANDE.COM 65 FOTO ANNA SIGGE FOTO BOKLOK