Advokaten 1
» Stockholm-Åre ansöker om vinter-OS år 2026 och
marknadsför sig med bilder av ett ovanligt vintrigt Stockholm. Som officiell legal partner till Svenska olympiska kommittén har advokatfirman Vinge arbetat mycket med ansökan. turinstitutioner som får stöd i form av juridisk rådgivning och ekonomiska bidrag, mångfald och integration och idrottsföreningar. Insatserna varierar, men rymmer ofta juridisk rådgivning i någon form. Mentorskap och inspirationsföreläsningar eller läxhjälp till exempelvis unga i utsatta områden eller flyktingar långt från arbetsmarknaden är också vanligt. Många advokatbyråer engagerar sig också i institutionella frågor för att på längre sikt skapa en hållbar värld, såsom demokratiprojekt, FN-satsningen Global Compact eller Transparency International som arbetar mot mutor och korruption. Bland de institutionella projekten finns också exempel på insatser för att främja innovationer och företagande. Även den växande diskussionen om arbetsvillkoren och svårigheten för unga i karriären att få livet att gå ihop har satt spår i form av stöd från advokatbyrån Magnusson till en förening som arbetar för att belysa psykisk ohälsa och stress bland juriststuderande. Visst förekommer det en del klassisk välgörenhet i form av ekonomiskt bistånd och insamlingar i floran 30 30 av insatser. Men de intervjuade advokaterna är tydliga med att de hellre vill ge även annat, inte minst sin tid och kunskap. – Vi får mycket förfrågningar om bara pengar, men där är vi restriktiva. Det är så lätt att bara betala av sitt samvete. Visst kan vi gå in och sponsra med pengar, men vi vill också gärna ha ett engagemang och tillhandahålla det som vi är experter på: juridik, säger Peter Näslund på DLA Piper. FINNS VÄRDEGEMENSKAP Ett speciellt område bland partnerskapen med ideella organisationer är stödet till idrottsrörelsen. Vissa advokatbyråer räknar in detta bland sina CSR-projekt, medan andra snarare placerar det i kategorin marknadsföring. Peter Näslunds byrå har bland annat sponsrat alpina VM i Åre under vintern. Samtidigt var byrån officiell juridisk rådgivare till arrangemanget, ett arvoderat uppdrag. Sponsringen blev därmed ett sätt att profilera byråns kompetens inom idrotts- och eventjuridik, ett fält som det satsas stort på. ADVOKATEN NR 5 • 2019 FOTO: MALCOLM HANES