Advokaten 1
» GLIMSTEDT: BK HÄCKEN ”Vi har samma grundvärderi
ngar” Advokatfirman Glimstedt kombinerar marknadsföring med stöd till idrotten i sitt partnerskap med Häcken. Både advokatfirman och klubben är nöjda med samarbetet. FOKUS: PRO BONO OCH CSR Marcus Jodin, klubbchef i BK Häcken. A tt en advokatbyrå syns med tröjreklam på ett allsvenskt fotbollslag hör inte till vanligheterna. Men under årets säsong är det just vad advokatfirman Glimstedt i Göteborg gör. För Sabine Söndergaard, vd på Glimstedt, och tidigare ordförande i BK Häcken, är tröjexponeringen ett sätt att kombinera stöd till idrotten med marknadsföring. – Att vi har köpt platsen på ryggtavlan är en intressant och annorlunda investering som väckt mycket uppmärksamhet i advokatvärlden och bland klienter. Satsningen gör att vi bland annat syns vid tv-sända matcher, säger hon. Samtidigt understryker hon att partnerskapet med Häcken också baseras på delade värderingar, där såväl Glimstedt som Häcken satsar hårt på att utveckla egna talanger. Även Marcus Jodin, klubbchef på BK Häcken, betonar värdegemenskapen med den nya partnern. – De pratar samma språk som vi gör, de lägger ett stort fokus på mångfald i laget och de använder talanger på samma sätt som vi, säger han. Med partnerskapet får Glimstedt en plats i BK Häckens affärsnätverk, som samlar ett hundra företag som ger stöd till klubben. Nätverket blir för företagen ett sätt att knyta kontakter och i förlängningen få nya uppdrag. – Glimstedt bidrar till nätverket med sin kunskap inom affärsjuridik, och blir en naturlig part att vända sig till om man är med i nätverket, säger Marcus Jodin, som tillägger att advokatbyrån därmed också blir en bra rådgivare till klubben, om det skulle behövas. Det finns också, framhåller Marcus Jodin, ett stort engagemang för fotbollsklubben bland advokatbyråns medarbetare. – De är otroligt delaktiga i våra träffar, men också i hur det går för laget. Många medarbetare går och tittar på våra matcher, säger han. MANNHEIMER SWARTLING: SOS BARNBYAR Samarbetet viktigt för att locka Barnrättsorganisationen SOS Barnbyar strävar efter långa samarbeten med engagerade och trovärdiga företag. Och Emma Svensson på SOS Barnbyar ser klart att samarbetet gynnar båda parter. FOKUS: PRO BONO OCH CSR Emma Svensson, strategic partnership manager, SOS Barnbyar. M 36 36 annheimer Swartlings samarbete med SOS Barnbyar har funnits länge, berättar Emma Svensson, ansvarig för samarbetet på SOS Barnbyar. – Vårt samarbete inleddes 2003 och har sedan dess utvecklats allt mer strategiskt, säger hon. Samarbetet består av flera olika delar, men juridisk rådgivning är förstås en viktig del. En annan del är att några medarbetare på Mannheimer Swartlings kontor i Göteborg är studiestödjare till ungdomar som deltar i SOS Barnbyars mentorskapsprogram i Hammarkullen. En monetär del, motsvarande Mannheimer Swartlings julgåva, ingår också i partnerskapet, plus att advokatbyrån samlar in medel exempelvis i samband med arbetsmarknadsdagar där samarbetet också presenteras. Mannheimer Swartlings hållbarhetschef Emma Ihre betonar att samarbetet med SOS Barnbyar och andra ideella aktörer är viktigt för byråns marknadsföring bland blivande medarbetare, så kallad employer branding. Emma Svensson delar den bilden, och konstaterar att olika typer av CSR börjar bli ett måste för arbetsgivare i dag. ADVOKATEN NR 5 • 2019