Advokaten 1
» EXPERTEN Krav från kunder driver fram socialt e
ngagemang Pro bono-arbete och övrigt CSR-arbete drivs framför allt av krav och förväntningar från kunder och investerare menar historikern och företagsetikern Hans De Geer. Han är positiv till det ökade intresset för CSR, och ser ett stort värde i att advokater använder sina kunskaper till gagn för människorna, samhället och institutionerna. FOKUS: PRO BONO OCH CSR D rivkraften till hela CSR-tänkandet kommer ifrån kundsidan. I den mån kunderna inte vore intresserade av hållbarhet ur olika aspekter, då skulle nog inte företagen heller vara det. Det säger Hans De Geer, historiker och senior advisor på företaget Hallvarsson & Halvarsson. Ursprungligen kommer alltså kraven från kunderna, inte minst inom exempelvis dagligvaruhandel. Men på senare tid har också investerare börjat efterfråga vad företag gör för det gemensamma bästa, berättar Hans De Geer. CSR-begreppet, där pro bono-arbete utgör en viktig del, är i dag ungefär 25 år gammalt. Hans De Geer uppskattar termen, eftersom den, till skillnad från ord som hållbarhet, också placerar ansvaret på en specifik part: företagen. – Inom hållbarhet har vi fått olika lagar både om vad Hans De Geer är i grunden historiker men har också varit verksam vid Handelshögskolan och Stockholm School of Economics in Riga. I dag är han senior advisor inriktad på företagens sociala ansvar och antikorruption vid rådgivningsföretaget Hallvarsson & Halvarsson. 40 40 man konkret gör och hur man rapporterar sitt hållbarhetsarbete. Då blir det mer compliance av det. CSR innebär att företag själva identifierar vilket bidrag det kan ge till en ”bättre värld”. Det utlöser en slags kreativitet hos företagen, säger Hans De Geer. FANNS MOTSTÅND Som så mycket annat i företagarvärlden kommer idén om att företag ska ta ett socialt ansvar från USA. Tanken mötte inledningsvis en del motstånd i Sverige, inte minst från fackföreningsrörelsen, berättar Hans De Geer. I ett Sverige präglat av en omfattande välfärdsstat och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter uppfattades CSR som en främmande fågel, eller rent av ett hot. – CSR betonar ju företagens agerande, och hamnar vid sidan av facket. Och eftersom det kan röra saker som facket kan vara intresserat av, som sociala förhållanden och arbetsvillkor i andra länder, så tyckte facket att de skulle vara med, förklarar Hans De Geer. En annan bidragande orsak till den initiala tveksamheten till att företag skulle ta ett socialt ansvar grundades i en rädsla för att CSR skulle motivera neddragningar av den offentliga sektorn. Hans De Geer berättar om ett seminarium som han vara med om att arrangera omkring år 2000. Medverkade gjorde bland andra representanter för den dåvarande arbetsgivarföreningen och LO, liksom de politiska partierna. – De tyckte nästan allihop CSR är något man behöver ha på andra platser i världen där det inte finns strukturer, men här hemma i Sverige skulle detta skötas av den offentliga sektorn, säger Hans De Geer. Omkring år 2010 började facket – inte minst tjänstemannaorganisationerna – dock att svänga och intressera sig för CSR. I dag är det fackliga moståndet i stort sett borta, enligt Hans De Geer. Även om den öppna oviljan mot företags sociala arbete nu främst är historia finns det, menar Hans De Geer, fortfarande ett latent motstånd. Just därför är det viktigt att CSR-begreppet inte missbrukas. – Det finns en misstänksamhet mot vad företagen gör, att det egentligen är vinstintresse i stället för något slags ideellt intresse. För att inte bli misstänkliggjord måste företag hantera sina CSR-åtaganden med transparens, fastslår Hans De Geer. KAN BLI WIN-WIN De flesta tycks i dag vara eniga om att företag behöver ta ansvar och hjälpa till för att vi ska kunna hantera de svårigheter som finns i vårt globala samhälle. Men hur kan företag bäst hjälpa till? Harvardforskarna Michael Porter och Mark Kramer har i flera artiklar utvecklat sin syn på framgångsrikt CSR-arbete. Det kännetecknas, enligt de båda forskarna, av delat värde mellan företag och intressenter. Genom att satsa på CSR-arbete nära kopplat till företagets ADVOKATEN NR 5 • 2019