Advokaten 1
GENERALSEKRETERAREN HAR ORDET ”The voice of the l
egal profession” inspirerad av bildandet av förenta nationerna och med det uttalade syftet att stödja rättsstaten i världen beslöt trettiofyra advokatorganisationer från olika länder i New York 1947 att bilda International Bar Association, IBA. Initiativtagare var den legendariske George Seward som jag har haft förmånen att träffa många gånger. IBA är i dag världens största advokatorganisation med över 80 000 individuella medlemmar och runt 200 av världens advokatsamfund från 179 länder, samt över 200 advokatbyråer. 1995 bildades IBA Human Rights Institute, HRI, som är ett oberoende institut, verksamt över hela världen, med syftet att värna mänskliga rättigheter och att stärka rättsstaten. Detta innefattar bland annat att upprätthålla oberoendet för advokatsamfunden och rättsväsendet samt att tillhandahålla utbildning och instrument härför. IBA och HRI samarbetar nära med FN, OECD, Världsbanken och ILAC med flera. jag har precis kommit hem från ett intensivt möte i IBA och HRI. Mötet ägde rum i Budapest. Det var mitt första möte som co-chair i HRI. Vi hade bland annat bjudit in två domare och en advokat till ett seminarium för att närmare beskriva vad som händer i Polen, Rumänien och Ungern. Det var en skrämmande verklighet som återgavs. Det handlar om en drastisk nedmontering av det vi kallar den demokratiska rättsstaten. Försöken att ta kontroll över rättsväsendet och underlåtenheten att skydda mänskliga rättigheter var uppenbar. Som alla vet har Venedigkommissionen tidigare uppmärksammat den negativa utvecklingen härvidlag och framfört allvarlig kritik mot Polen och Ungern. En smärre del har beaktats. Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter har också i en färsk rapport bekräftat den utomordentligt oroande utvecklingen och pekat på de allvarliga brott mot mänskliga rättigheter som äger rum i Ungern. Han pekar särskilt på inställningen till flyktingar och åsidosättandet av asylrätten, liksom den oacceptabla behandlingen av kvinnor i olika hänseenden. Han kallar tillståndet ”crisis situation”. Kommissionären hänvisar till den hätska anti-invandrarretorik som används och 6 de starkt främlingsfientliga kampanjerna. Vi har alla i färskt minne kampanjen mot Soros och Open Society. Rapporten avslöjar vidare att asylsökande saknar rätt att utöva sina rättigheter. Detta gäller särskilt i området längs den taggtrådsinhägnade gränsen till Serbien. Vidare uttrycker kommissionären djup oro över det övervåld som polisen använder när man ska förflytta flyktingar. Till detta kommer att Ungern tillämpar ett system som även vissa svenska politiker föreslagit, nämligen att förvara flyktingar inklusive barn i särskilda flyktingläger, så kallade detention centres. Förhållandena i dessa läger är enligt uppgift i rapporten vidriga. Ungern uppmanas att upphöra med detta förfarande omgående. Kommissionären uppmärksammar också den nya lagstiftning som gör det mycket svårt för välgörenhets- och MR-organisationer att biträda asylsökande. Detta sker på olika sätt. De stigmatiseras. De får inga bidrag. De beskattas med en straffskatt på tjugofem procent. Open Society är bara en av många, om än den kanske mest generösa, biståndsgivaren inom det civila samhället som drabbats hårt. Till detta kommer de ingripande förändringar inom rättsväsendet, och då särskilt domstolsväsendet, som allvarligt undergräver domstolarnas oberoende. Man bygger bland annat upp ett parallellt administrativt domstolssystem. Över detta har justitieministern en avgörande makt. Advokaten som satt i panelen vittnade därtill om en domare som sagt upp sig. Inte för att han inte själv kunde döma sakligt och opartiskt, utan därför att det inte väcktes några åtal i uppenbara fall av korruption. det finns i detta sammanhang anledning att komma ihåg att till dessa länder är Sverige skyldigt att utlämna sina medborgare om en åklagare i något av länderna med stöd av den så kallade arresteringsordern begär det. Vi är då förhindrade att ifrågasätta grunden för begäran. Vi är begränsade till att pröva om begäran i formellt hänseende är korrekt. Arresteringsordern tillkom i kölvattnet av den 11 september och var ett led i terroristbekämpningen. Man skulle inte kunna undgå lagföring genom att gömma sig i ett annat EU-land. När arresteringsordern beslutades var Advokatsamfundet mycket kritiskt. Våra farhågor har i allt väsentligt besannats. Arresteringsordern har kommit att missbrukas och används i dag i en omfattning som inte var avsikten. Det finns goda skäl att ha detta i åtanke när man ser vad som händer i Polen, Rumänien och Ungern. När mänskliga rättigheter beskärs och rättsstaten undermineras är det ett varningstecken som ytterst utgör ett hot mot freden. Detta samband är tyvärr uppenbart. i budapest lanserades också en rapport som tagits fram i samarbete med OECD: ”Report of the Task Force on the Role of Lawyers and International Commercial Structures”. Det räcker nämligen inte med att rättsväsendet är fritt från korruption. Också advokaterna måste med ADVOKATEN NR 5 • 2019