Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 44 • VECKA 44 • TISDAG 2 NOV • 2021 • ÅRG 26 Tema: bil &trafik 13 ELCYKELN ÄR PRODUCERAD i Tyskland och drivs på lithiumbatterier. Ett batteri räcker till en hel dags leveranser och om man skulle få soppatorsk så finns ett reservbatteri att koppla i. MALIN TIGER på Börje Johansson Bil AB tar elcykel som ska sköta matleveranserna i de sig en titt på ICA Kvantums nyligen införskaffade centrala delarna av Åkersberga. Foto: JesPer aLmén ga hemleveranser hydrauliska skivbromsar, vilket är viktigt, då cykeln lastad och tillsammans med förare väger 400 kg. Den går på ett lithiumbatteri som räcker uppåt tre mil, vilket innebär en hel dags leverans. Det finns ett reservbatteri med också, om det första batteriet skulle ta slut, säger Claude. Dagens första leverans går till ett företag, nämligen Börje Johansson Bil AB på Rallarvägen i Åkersberga. I kassarna finns bland annat frukt i form av bananer och satsumas, och dessutom kaffe. – Vi brukar beställa regelbundet varje vecka, bland annat frukt både till vår personal och till kunder. När vi anordnar event som öppet hus med korvgrillning och liknande så beställer vi också från ICA Kvantum, på grund av den höga kvaliteten. Att de dessutom nu levererar miljövänligt med elcykel är ju helt i linje med vårt hållbarhetstänk här på Toyota, säger Nicklas Widing på Börje Johansson Bil AB. CLAUDE SCHAFFERT har införskaffat en elcykel för hemleverans av matvaror. Elcykelns skåp rymmer ett drygt tjugotal pappkassar som förvaras i kylbevarande frigolit. Med tanke på cykeln storlek är den relativt lätt, just för att den inte ska dra för mycket el, och inte Förslag på ny parkeringslösning n ÅKERSBERGA Snart kan p-skivorna vara ett minne blott. Istället föreslås att ett nytt system införs med en betalapp som behövs om man ska stå parkerad längre än tre timmar. I ett nytt förslag föreslås det att parkeringsskivorna ska försvinna i centrala Åkersberga och ersättas av ett nytt system. Förslaget omfattar i första hand parkering på gator som ligger centralt, men inte i direkt anslutning till Åkersberga centrum. Genom detta vill man underlätta för de som parkerar och främja centrumets verksamheter. Idag får man på de flesta håll stå i tre timmar utan avgift men med P-skiva. Det nya förslaget är att man fortfarande får stå tre timmar gratis, men att man därefter kan betala en avgift i en app för att få stå längre. Det här gör att de som vill parkera längre slipper gå ut och parkera om bilen var tredje timme om de ska stå en längre tid. – Vi ser behov av att kunna erbjuda längre parkeringstid än tre timmar, men för att det fortsatt ska finnas möjlighet att hitta ledig parkeringsplats behöver vi begränsa detta genom avgifter. Skulle det vara helt gratis att stå lång tid längs gatorna försvinner motivet för boende att hyra egen plats i sin egen bostadsrättsförening eller av sin hyresvärd, säger Daniel Jäderland, trafikchef i Österåkers kommun och tillförordnad chef för avdelningen för infrastruktur och anläggning. Överskottet från parkeringsavgifterna kan enligt förslaget bland ann at användas till att förbättra gatumiljön i kommunen. Förslaget ska tas upp för beslut i kommunfullmäktige, förmodligen under sammanträdet i december. Antas förslaget införs den nya parkeringslösningen någon gång i februari– mars 2022. vara för tung att trampa. Elmotorn underlättar upp till maximalt 25 km/h. Rutten kommer att vara i de centrala delarna av Åkersberga. Leveranser längre bort i kommunen får klaras av med bil. Claude är även lite spänd på hur det kommer att gå att åka med cykeln under vintertid. – Jag håller på och letar dubbdäck till fordonet och har beställt vinterkläder till personalen. Allt detta är ju på test, vi får helt enkelt pröva oss fram, säger Claude, innan han vant hoppar in i förarhytten och drar iväg med en ljudlös rivstart. The Last Mile Begreppet ”The Last Mile” används för att beskriva den sista delen inom logistiken, där leveransen når slutkunden. Last mile brukar benämnas som den mest kostsamma och minst effektiva delen i leveranskedjan och har därför blivit mycket omdiskuterad, främst i takt med att e-handeln ökat ordentligt de senaste åren. Jesper Almén redaktionen@fixmedia.se Lina Abrahamsson redaktionen@fixmedia.se