Tidningen Energi 1
Skandiahamnen, som är en del av Göteborgs Hamn, ä
r Sveriges största hamn för containertrafik. Här passerar 776 000 containrar per år. 38 miljoner ton gods per år hanteras i Göteborgs Hamn. V 32 NR 5 2021 TIDNINGEN ENERGI i står på en terrass på en av kontorsbyggnaderna i hamnen och blickar ut över hamnområdet. Medan kyliga vindar viner uppe på terrassen pågår en febril verksamhet nere i hamnen. Det gör det dygnet runt, året runt. Här lastas svenska varor som stål, fordon och skogsprodukter för att skeppas ut i världen. Samtidigt kommer det containrar från världens alla hörn som innehåller livsmedel, kläder och elektronik vilka sedan transporteras vidare ut i landet. Exporten och importen i hamnen är idag lika stor. Hamnen, som startade sin verksamhet för 400 år sedan, är idag Skandinaviens största hamn. Jämfört med hamnarna i exempelvis Rotterdam och Hamburg är det däremot en liten hamn, men trots det är man en stor spelare internationellt vad gäller miljöfrågor. – Vi ses som proaktiva vad gäller miljö och klimatfrågor. Det har gjort att vi får ingå i en rad viktiga internationella forum där dessa frågor diskuteras, säger Göteborgs Hamns hållbarhetschef Edvard Molitor när vi lämnat kylan. Han slår sig ner i en fåtölj och berättar om bolagets framträdande roll. – Vi har länge arbetat med miljöfrågor och klimatutsläpp. Till en början hade vi fokus på Göteborgs Hamn AB som främst är kontorspersonal och där uppfyllde vi målet redan 2015. Detta huvudsakligen genom att välja leverantörer av el och värme som har Bra Miljöval. I nästa steg har vi breddat arbetet till hamnen som helhet. Göteborgs Hamn har helhetsansvar för hamnen, har miljötillståndet, äger marken och är också hamnmyndigheten som sköter anlöpen av fartygen. Hamnen ansvarar för koncessionen med tre terminaloperatörer vilka i sin tur ansvarar för RoRohamnen, containerhamnen respektive bilhamnen. Därtill driftar och sköter Göteborgs Hamn även Energihamnen, som är anpassad för tankfartyg där man lastar och lossar oljeoch energiprodukter. Det finns ytterligare en hamn och det är den som Stena Line använder. Den ligger på fastlandet, medan övriga hamnar ligger på Hisingen. Stena Line är både terminaloperatör och redare. De har också miljötillståndet för sin hamn. Miljömålet som Göteborgs Hamn har satt upp gäller för hela denna verksamhet, men också lastbilstrafiken och sjöfarten. Redan 2020 uppnådde man klimatmålet för arbetsfordonen i hamnen genom att byta från diesel till HVO. Nu återstår den stora delen – lastbilstrafiken, sjöfarten och tågtrafiken. – Där har vi dragit en gräns inom Göteborgsområdet