Tidningen Energi 1
Här kommer det in tankfartyg inom explosionsklass
ad miljö, så det krävs en enorm säkerhet för att kunna ha elanslutningarna där. Edvard Molitor handlar det dessutom inte om vår egen del av verksamhet, utan fartygen ägs ju av andra bolag. Här kan vi snarare arbeta med positiva incitament, som miljörabatt på hamnavgiften och försöka påverka regelverk på regional och global nivå. E n annan viktig åtgärd för att få ner utsläppen är att elansluta fartyg. Det var man tidigt ute med i Göteborg och redan 2001 installerades högspänning på Ro/Rofartygen. Det var då ny teknik som gjorde att det första fartyget kunde elanslutas med högspänning i kaj. Sedan dess har Göteborgs Hamn arbetat vidare med att få anlöpande fartyg att ansluta till landström när de ligger vid kaj och idag kan 34 procent av fartygsanlöpen elanslutas vid kaj. Nu växlar man upp detta arbete rejält. I början av året blev de nya elanslutningarna klara i en av hamnens mest trafikerade kajplatser, som ligger i Ro/Rohamnen. Nu pågår arbetet att genomföra elanslutning i Energi hamnen. – Här kommer det in tankfartyg inom explosionsklassad miljö, så det krävs enorm säkerhet för att kunna ha elanslutningarna där. Det har inte varit tekniskt fullt så svårt som vi befarade, men det är dyrt på grund av den högre säkerheten som krävs. Vi hoppas kunna koppla in tankfartygen om etttvå år, säger Edvard Molitor. Parallellt undersöker man möjligheterna att bygga ut elanslutningarna i hamnen för andra typer av fartyg. Kapaciteten kommer att vara 1–3 MW för mindre fartyg och upp till 10–12 MW för de större fartygen, som containerfartyg och kryssningsfartyg. Dagens totala effektbehov i hamnen ligger i storleksordningen 20 MW, men till 2030–2040 kommer hamnen behöva uppåt 100 MW. – Här behöver vi titta närmare på när de ska anslutas, hur de ska anslutas och hur vi undviker de värsta effekttopparna. Det kan exempelvis bli stora batterilager eller vätgaslager, säger Edvard Molitor och fortsätter: – Vi planerar, tillsammans med Statkraft, att bygga Idag kan en dryg tredjedel av fartygen som anlöper till hamnen elanslutas. en produktionsanläggning för vätgas inom hamnområdet, med driftstart 2023. Idag använder fartygen främst olja eller marin diesel som bränsle, men det pågår ett långsiktigt arbete med att byta ut fossila bränslen. Här är vätgas en viktig del. Inledningsvis ska anläggningen ha en kapacitet på 4 MW, vilket ger en produktion på upp till cirka två 34 NR 5 2021 TIDNINGEN ENERGI