Tidningen Energi 1
Den kommande elfärjan Elektra ska laddas under en
timme i hamnen i Göteborg och Fredrikshavn, vilket kräver laddinfrastruktur på 30–40 MW. Världens första fossilfria färja Stena Line fortsätter sin satsning på elektrifiering. Nu är målet att sjösätta två batteridrivna fartyg till 2030. Stena Lines elektrifiering började redan 1990 då de kopplade upp sina färjor med landström när de låg vid kaj. Vid hamnuppehåll i Göteborg kopplas numera alla bolagets färjor till förnybar landström. Det är dock inte möjligt att koppla upp färjorna till el i alla hamnar och idag används det på 14 av Stena Lines totalt 37 fartyg. – Fram tills nyligen är det den typen av elektrifiering som har skett hos oss, men de senaste åren så har även sjöfarten börjat med hybridisering. Det fungerar för fartyg som går i linjetrafik och 2018 byggde vi om vårt fartyg Jutlandica, som trafikeras mellan Göteborg och Fredrikshamn, till hybridlösning, säger Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stema Line. Stena Line har nu även långt gångna planer på att sjösätta två batteridrivna fartyg senast 2030. Färjan – Elektra – ska trafikera Göteborg och Fredrikshamn. I slutet av september undertecknade Stena Line, Fredrikshamns kommun och Fredrikshamn hamn ett avtal där de förbinder sig att ta sin del av ansvaret för att sträckan ska bli världens första fossilfria färjelinje i sitt slag. I Göteborg samarbetar hamnen i projektet Tranzero (se i artikeln intill) med samma syfte. Färjorna blir de första fossilfria Ro-Pax-färjorna i sin storlek, det vill säga färjor som både tar passagerare, bilar och lastbilar. Fartyget kommer att vara ungefär 200 meter långt och ha plats för drygt 1 000 passagerare. – Det finns mindre färjor som är elektriska idag, men Elektra är det första helelektriska större fartyget i världen, säger Erik Lewenhaupt. Laddningen kommer att ske i både Göteborg och Fredrikshamn och det kommer att krävas en laddinfrastruktur med en högspänningskabel för landström på 30-40 MW. Där ska laddningen ske under den timme som fartygen ligger i hamn. Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line. – Den effekten finns inte idag utan det kommer att behöva byggas nya kablar. Vi måste veta att denna effekt finns när vi gör beställningen av dessa färjor och vi får positiva signaler från staden och energibolaget. Det gäller även i Fredrikshamn, så vi är optimistiska, säger Erik Lewenhaupt. ANN-SOFIE BORGLUND TIDNINGEN ENERGI NR 5 2021 35