Tidningen Energi 1
På fastlandet ligger Stena Lines hamnar. Där kopp
las numera alla deras färjor till förnybar landström. Vi ser en stor potential i en kommande flexibilitetsmarknad tillsammans med Göteborgs Hamn, gärna i kombination med energilager. Lars Edström, vd Göteborg Energi Nät ton vätgas per dygn. Detta motsvarar minst 2 200 liter diesel och kan bidra till att reducera koldioxidutsläpp med minst fyra ton varje dag. – Idag använder de flesta fartyg samma slags bränsle, men när fartygen väljer olika typer av bränsle innebär det en utmaning för oss att kunna tillhandahålla dessa på ett säkert, hållbart och affärsmässigt bra sätt. – Det kommer ju också att leda till en ökad elanvändning, för förutom el till färjorna behövs även el för att tillverka vätgas och syntetisk metanol, säger Edvard Molitor, som trots en rad utmaningar låter lugn. Förklaringen till lugnet är att Göteborg Hamn under lång tid har haft ett tätt samarbete med Göteborg Energi Nät kring utbyggnad av infrastruktur och behov av elnätskapacitet. – Vi insåg tidigt att vi och hamnen har samma positiva syn på elektrifiering. Det innebär att vi nu utvecklat elnätet för att kunna möta de behov som Göteborgs Hamn har, i alla fall på kort och medellång sikt, säger Lars Edström, vd på Göteborg Energi Nät. Om höglastscenariet fullt ut skulle realiseras behövs större investeringar i 130 kVnätet inom Göteborg. Göteborg Energi Nät har långt gångna planer på hur detta skulle kunna genomföras och har redan nu tagit investeringsbeslut som möjliggör förberedande etapper. – Vi ser även en stor potential i en kommande flexi36 NR 5 2021 TIDNINGEN ENERGI bilitetsmarknad tillsammans med Göteborgs Hamn, gärna i kombination med olika typer av energilager, säger Lars Edström och fortsätter: – För stadens totala effektbehov ser vi dock en stor risk i att inmatningskapaciteten inte räcker till och arbetar intensivt med att få till stånd en utbyggnad av stamnätet till Göteborg för att även kunna möjliggöra andra bolags elektrifieringsarbete inom Göteborg. G öteborgs Hamn och Göteborg Energi samarbetar också i ett projekt kring infrastruktur av koldioxid som utvinns vid koldioxidavskiljning. I projektet deltar även Nordion Energi, Preem, St1 och Renova. Förstudien, som blev klar tidigare i år, visar bland annat hur koldioxiden på bästa sätt ska fångas in, hur mellanlagringen ska ske och hur mottagningsanläggningen kan se ut innan den lastas på fartyg. En fördjupad studie är planerad att starta i januari. – Omställningen till en fullt ut fossilfri transportkedja innebär stora utmaningar, och i Göteborgs Hamn arbetar vi brett för att kunna erbjuda både elektrifiering, nya alternativa bränslen, och omhändertagande av koldioxid. Ska vi lyckas att hejda klimatomställningen så måste alla delar vara med, avslutar Edvard Molitor.