Tidningen Energi 1
Värmedistribution Effektiv fjärrvärme I ett fjärr
värmesystem vill man krama ur så mycket energi som möjligt hos kunderna. På Ulricehamns Energi har man kapat kostnaderna kraftigt under vintern tack vare sänkta returtemperaturer. TEXT: ANN-SOFIE BORGLUND FOTO: EMMA EKSTRAND Fjärrvärmenätet i Ulricehamn är drygt tre mil och försörjer runt 330 större kunder, F Vi sparar 100 000– 200 000 kronor i månaden under vintermånaderna. Henrik Säwe, Ulricehamns Energi. järrvärmesystemet är relativt nytt i Ulricehamn och den stora utbyggnaden påbörjades 2001 i samband med att energibolaget ingick ett spillvärmesamarbete med pelletstillverkaren Scandbio. Idag kommer cirka 95 procent av värmen från denna leverantör, varav 65 procent är spillvärme. Resterande kommer huvudsakligen från energibolagets egen pelletspanna. Nätet är 32 kilometer och försörjer drygt 330 kunder med en årlig försäljning på 50 GWh. Rent tekniskt så finns här tydliga utmaningar. – Det är många backar i Ulricehamn och vi har en nivåskillnad på 144 meter mellan högsta och lägsta punkten i fjärrvärmenätet. 144 meter motsvarar ett statiskt tryck av 14 bar, och det är 16 bars rör som används, säger Henrik Säwe, energiingenjör på Ulricehamns Energi. – Sedan ska det finnas utrymme för att pumpa runt vattnet och det får inte bli vakuum i rören längst upp. Det har gjort att vi har tre hydrauliska nät som binds samman med hjälp av värmeväxlare. Ett nytt avtal med spillvärmeleverantören Scandbio blev startskottet till att Ulricehamns Energi runt 2008–09 aktivt började arbeta med att sänka returtemperaturen. – Tidigare avtal byggde på fasta effektgränser mellan 44 NR 5 2021 TIDNINGEN ENERGI olika produktionsslag, men vi ansåg att det var mer rättvist för oss båda att avtalet bygger på den verkliga produktionen i varje givet tidsögonblick. Då blir det också mer incitament att effektivisera systemet, säger Henrik Säwe. Sedan dess har man på Ulricehamns Energi arbetat systematiskt med att få ner returtemperaturen, vilket har gjort att de har gått ner från 45 grader till dagens nivå med ett årsmedel på 39 grader. Något som förenklar arbetet är att Ulricehamns Energi främst har stora kunder (endast 100 kunder är villaägare) och att energibolaget äger fjärrvärmecentraler större än 100 MWh/år. Om någon komponent behöver bytas eller annat fel behöver åtgärdas, så går det att göra direkt, eftersom det inte krävs någon diskussion med kunden. För att upptäcka felen tidigt och vilka fel som ska prioriteras utgår driftteknikerna från en databas, som gås igenom varje morgon. – Vi har timmätning på energi och volym sedan 2005. Det gör att det finns mycket historiska data över dygnsvärden. I vår databas ser man kundernas dygnsvärde och deltaT, säger Henrik Säwe och fortsätter: – Därutöver finns en parameter som fungerar som ett kvalitetsindex, där vi utgår från vad nätet hade haft