Tidningen Energi 1
Annons Reflektioner om verkligheten inom svensk f
järrvärme Många svenska fjärrvärmebolag kämpar med att bibehålla sin lönsamhet. Vilken är den främsta utmaningen, vad krävs för att lösa den och hur ser framtiden ut om de lyckas? Steen Schelle Jensen, Head of Business Development på Kamstrup, gjorde en intervju med Henrik Näsström, energikonsult på Sigholm och marknadschef på Varberg Energi. Vilken är den största utmaningen för fjärrvärmebolag idag? Jag tror att möjligheterna är större än utmaningarna, men i dagsläget vill jag påstå att konkurrensen mot värmepumpar är den största utmaningen. Med relativt låga elpriser i kombination med snedvridna styrmedel får fastighetsägare lönsamhet i att installera värmepumpar eller kombinera värmepumpar med fjärrvärme. Många svenska prismodeller för fjärrvärme är dessutom konstruerade för att passa som spetslast till värmepumpar, vilket leder till att de används som baslast medan fjärrvärmen täcker upp som spetslast när värmepumpen inte räcker till. Något som innebär att fjärrvärmeaffären inte bär sig på lång sikt. Det är främst prismodeller som bestämmer effektnivåer utifrån dygns-, månads- eller årsförbrukningen som öppnar upp för kombinationslösningarna. När återställningsskyddet i en värmepump löser ut av olika skäl så går fjärrvärmen in och tar hela uppvärmningsbehovet. Har man då inte en prismodell som baseras på timvärden så anser jag att fjärrvärmebolagen bjuder på redundansen samtidigt som man öppnar upp för dessa kombinationslösningar. Vad tror du är lösningen? Det rimliga är att använda timvärdesbaserade prismodeller med en struktur som avspeglar kostnaderna som uppstår. Fjärrvärmen är generellt billig att producera året om, men om man bara använder den när det är kallt ute eller när värmepumpen stannar så blir det en dyr historia. Genom att basera prismodellerna på timvärden ger man dessutom kunderna ekonomiska incitament att investera i snabbare reglering såsom varmvattenprioritering och andra effektreducerande åtgärder. Då är det viktigt att fjärrvärmebolagen tar hjälp av pålitliga leverantörer så de får bra kvalitet på mätning och mätvärdesinsamling och att åtminstone ca 99,5 % av alla timvärden blir uppmätta, medan resten kan tillåtas vara beräknade. Annars blir prismodellen svag och skapar onödig administration. Timavläsningar kräver att energibolagen ska kunna hantera stora mängder data, men teknologin för att klara av detta finns redan med lösningar som Kamstrups READy. Jag tror att de flesta bolag är medvetna om problemet, men endast en handfull använder prismodeller baserade på timvärden. Många samlar in timvärden, men använder dem inte för fakturering och accepterar dessutom lite för dålig mätkvalitet. Med tanke på dagens utmaningar och framtidens affärsmöjligheter anser jag att man borde börja använda de timvärden som samlas in till både prismodeller och analys. Och hur ser du svensk fjärrvärme i ett 2030-perspektiv? Fjärrvärmen kommer fortfarande vara central i vårt energisystem eftersom en utbredd eluppvärmning varken är samhällsekonomisk eller realistisk i och med att elnäten på lokal, regional och nationell nivå har begränsningar och står inför stora utmaningar. Fjärrvärmen är dessutom väldigt resurseffektiv då den nästan uteslutande baseras på förnybara och återvunna energiflöden. Vi kommer att behöva den högvärdiga elektriciteten för att lösa andra uppgifter. I framtidens produktionsoptimeringssystem kommer data med bra kvalitet utgöra grunden för att bolag kontinuerligt ska kunna balansera produktion och förbrukning på det mest optimala sättet. Det inkluderar prognoser när man ska producera, sälja eller använda energi baserat på elpris- och lastprognoser. Redan nu hjälper analysverktyg som Kamstrups Heat Intelligence bolagen att fatta databaserade beslut. Dessa verktyg möjliggör även ett effektivt lärande bland personalen och gör bolagen mindre utsatta för kommande generationsskiften. Steen Schelle Jensen Head of Business Development, Kamstrup Henrik Näsström, Energikonsult, Sigholm och marknadschef, Varberg Energi Håll utkik efter nästa blogginlägg från Henrik Näsström som du hittar på kamstrup.com Kamstrup AB · Enhagsslingan 2 · S-187 40 Täby · T: +46 (0)8 522 265 00 · kamstrup.com