Karlskogaliv 1
ledare Positiva nyheter och nya utmaningar Före j
ul fick vi på Karlskogahem en tidig julklapp. I upphandlingen av nya lokaler valde Folktandvården vårt anbud med 1 250 kvadratmeter i Örntorget. Det var en ”julklapp” vi förtjänat genom att presentera ett transparent anbud med fokus på funktionalitet för hyresgästen istället för att lägga det lägsta priset per kvadratmeter. För Örntorget och de närmaste lokalhyresgästerna betyder etableringen av Folktandvården mycket, genom att det bidrar till ökad rörlighet under dagtid. Jag tror även att det kommer att få en långsiktigt positiv effekt på hela stadsdelen eftersom Folktandvården kommer att finnas kvar under överskådlig tid, i första hand de tio år som kontraktet löper på. Om cirka två år, våren 2022, ska Folktandvården flytta in i de anpassade lokalerna. Det betyder att vi har en strikt tidplan som måste följas med projektering denna vår, upphandling och byggstart i höst. Mindre roligt är att vi i skrivande stund inte lyckats komma överens med Hyresgästföreningen om hyran. Vi tvingas nu låta Hyresmarknadskommittén avgöra frågan och jag hoppas vi får en lösning som är acceptabel för båda parter. En måttlig hyreshöjning behövs för att Karlskogahem ska ha stabila och sunda finanser inför framtiden. Nyligen blev vår underhållsplan för de närmaste tio åren klar. Den pekar på att det krävs renoveringar och reparationer i beståndet de närmaste tio åren för 300-320 miljoner kronor. Det handlar inte om lyxrenoveringar, utan nödvändiga arbeten för att bevara fastigheternas värden och ge hyresgästerna en rimlig standard. Om underhållet är en utmaning under en lång period framöver, så har vi även en utmaning som vi ska ta itu med genast. Den senaste NKI-undersökningen (nöjd kund-undersökning) kom i slutet av förra året och visar på en liten nedgång jämfört med undersökningen för två år sedan. Jämfört med våra kollegor i Sverige har vi ett bra resultat, men det är ändå en försämring som vi inte nöjer oss med. Under våren ska vi på Karlskogahem analysera svaren och ta fram åtgärder för att ytterligare öka nöjdheten. Och har ni synpunkter på hur vi ska bli bättre, vänta inte till nästa NKI-undersökning. Kontakta oss. På tal om utmaningar, i årets första nummer av Karlskogaliv lyfter vi bland annat Karlskoga som centrum för utvecklingen av både regionens och Sveriges tillverkningsindustri. Det visar att Karlskoga, trots utmaningar ibland, lever upp till devisen ”Innovativa Karlskoga”. Urban E Linder Vd 19