Tidningen Energi 1
Vehicle to grid V2G KAN BLI NY AFFÄR FÖR ELNÄTSBO
LAG Elbilar som energilager kan göra elsystemet mer flexibelt och skapa nya affärsmöjligheter för elnätsbolag. Det tror Göteborg Energi som nu deltar i ett projekt med bland annat Chalmers för att undersöka potentialen. T Intentionen är att undersöka hur V2G kan backa upp elnätet. David Steen, forskare på Chalmers tekniska högskola. vå elbilar från Polestar ska utrustas med ombordladdare för dubbelriktad växelströmsladdning. Det ger bilarna nya funktioner som energilager för elnät genom V2G (vehicle to grid) eller till fastigheter med V2H (vehicle to home). Polestar ingår i forskningsprojektet V2X-MAS (Vehicle to everything (X) – Mobility with Added Services) tillsammans med projektledaren Chalmers, Göteborg Energi, systemutvecklaren Ferroamp samt laddstations- och hårdvarutillverkaren CTEK. Tillsammans representerar de V2X-teknologins hela industriella bredd inom elsektorn – från algoritmer, systemintegration och datakommunikation till mjukoch hårdvara i fordon, laddstationer och elsystem. – Intentionen är att undersöka hur V2G kan backa upp elnätet, men också hur elkundens hus kan bli mer självförsörjande med V2H, säger projektledare David Steen, seniorforskare inom elektroteknik på Chalmers tekniska högskola. Tekniken kommer att baseras på den kommande industristandarden ISO15118-20, vilket möjliggör att projektets lösningar kan skalas upp och användas i olika tillämpningar och affärsmodeller. Göteborg Energi har uppgiften att se närmare på affärsmöjligheter och marknadssegment med fokus på elnäts- och energiföretag. Elnätens V2G-affärer kommer emellertid att dröja några år ytterligare tills behoven ökar, tror Henrik Forsgren, utvecklingsstrateg inom Energihandel & Mobilitet på Göteborg Energi. – Det kan ta några år innan V2G är etablerat, men det är på väg, vilket syns på olika ställen på kontinen36 NR 4 2021 TIDNINGEN ENERGI ten, där man ligger före Sverige i utvecklingen. V2G har sannolikt en potential när andelen elbilar som kan hantera tekniken har ökat, säger Henrik Forsgren. Än så länge finns teknologin endast på teststadiet i Sverige så förutsättningarna för reella affärer är ännu inte på plats, enligt Forsgren. Främst är V2X-MAS därför ett kunskapsprojekt. – Målet måste vara att elbilsägaren, vår elkund, upplever att det finns fördelar med att ställa sitt bilbatteri till förfogande. Som konsument vill man se någon form av ersättning för att delta, säger Henrik Forsgren. – En växande mängd elbilar kommer till stora delar av dygnet att vara anslutna till elnätet och V2G gör elbilen till en resurs, inte enbart en belastning, men det finns fortfarande många utmaningar att ta itu med. B etalningsviljan kan komma att höjas efterhand som behovet för V2G och V2H ökar och nyttan bekräftas, tror Henrik Forsgren. För att nå dit gäller samverkan mellan aktörer och branscher. I V2X-MAS-projektet kommer två alternativ testas: dels när V2X-funktionerna integreras i bilens ombordladdare och dels när V2X-funktionerna sitter i en extern laddstation. Chalmers kommer att utveckla styralgoritmer och undersöka systempåverkan i ett bredare perspektiv och kommer att publicera resultaten i öppna vetenskapliga artiklar. Hur mycket av forskningsresultaten som implementeras i slutprodukten är svårt att svara på idag, menar David Steen.