Printing Friends 1
MAT: MARMALADE BLEUE erätta, hur kommer man fram
till att man vill ägna livet åt att typografera i mat? Jag har alltid velat syssla med något kreativt och började nästan på kockskola, ironiskt nog. Jag har en examen i illustration, men fick under utbildningen en hälsosam dos av design och typografiträning. Att gifta samman storytelling och design insåg jag var ett effektivt sätt att förmedla tankar. Därför började jag leta efter ett sätt att använda flera sinnen för att få folk att dras till det jag gör. Mat har en slags universell attraktion som alla kan njuta av. Det för människor samman på ett naturligt sätt. B Att göra typografi av mat började som en flykt från penna, papper och dator. Jag kom på mig själv med att överredigera projekt och ifrågasätta min intuition innan idén var helt utarbetad. Eftersom mat-typografi skapas direkt på ytan man jobbar på utan skisser och stenciler, har jag tvingat min hjärna att följa mina ögon. Jag insåg att framgångsrika designers använder flera sinnen som syn, smak och känsel; jag visste att jag kunde göra detsamma, men bara inte var jag skulle börja. Mat blev ett självklart material eftersom det är billigt och är lätt att få tag i. Det hela är en sammanslagning av flera av mina intressen. Jag har skulpterat, skrivit, illustrerat, designat och målat – och letade efter ett roligt sätt att smälta det samman. Det här omfattar på ett fint sätt alla dem utan att jag förlitar mig för mycket på det ena eller det andra. Och på så sätt hoppas jag att jag slipper bli uttråkad under lång tid. DEN HUNGRIGA TYPEN F Marmalade Bleue OHIOBASERADE DANIELLE EVANS, ELLER MARMALADE BLEUE SOM HON KALLAR SITT JOBBJAG FÖR, STRÄVAR EFTER ATT GÖRA ALLDAGLIGA FÖREMÅL TILL VACKRA TYPOGRAFISKA FORMER MED FYNDIGA BUDSKAP. HON HAR LYCKATS KOMBINERA SINA STÖRSTA INTRESSEN OCH KAN BÅDE ÄTA RESULTATET OCH LEVA PÅ DET. Vad är historien bakom namnet Marmalade Bleue? När jag var självsäker nog att starta eget kunde jag inte registrera ett domännamn med varken mitt flicknamn eller nya efternamn eftersom jag hittade flera personer som redan nått ryktbarhet under båda. Ett alias kändes självklart och det skapade dessutom ett avstånd mellan mig och mitt jobb. Jag valde det melodiska ordet 'marmalade' och lade till 'bleu' som en hyllning till min barndoms kärlek för onaturligt färgad blå mat. Jag ändrade stavningen på 'bleue' så det skulle reflektera den franska feminina översättningen. Jag såg mig själv i 11 framtiden göra internationella jobb och hoppades på att attrahera en fransktalande publik. På vissa sätt så kan jag bli sur på mig själv att jag valde en så svår stavning, men min säregna stil passar namnet. Det var först efter att jag etablerat inom mat-typografi som jag insåg korrelationen mellan namnet och mitt jobb. Vi är nyfikna på din process. Vad kommer först, budskapet eller den visuella idén för typografin? Och efter det, hur går du tillväga rent tekniskt? Oftast går ordlekandet hand i hand med maten jag valt. Ibland ploppar det ena upp före det andra, men DanagårdLiTHO 2014