Printing Friends 1
HEJ: SANDY SKOGLUND 05 V VEM: Sandy Skoglund YRKE
: Fotograf & Installationskonstnär BOR: New Jersey WEB: sandyskoglund.com ad fick dig att göra Food Still Life series 1978? Jag var intresserad av att titta närmare på vardagliga saker som vi tar för givet. Att mat bearbetas till främmande former som inte liknar dess ursprung var något som intresserade mig också. I Food Still Life series, har maten som avbildats uppenbarligen arrangerats på ett konstgjort sätt, mestadels i mönster. Det här är för att dra till uppmärksamhet till de bakomliggande artificiella arrangemangen som sker hela tiden i kommersiell matfotografering. Det är standard inom matfoto att produkten ska se saftig, färsk och aptitlig ut. Kommersiella fotografer gör stora ansträngningar för att få till den här känslan, och dessa ansträngningar involverar nästan alltid väldigt omsorgsfullt iscensättande av mat med ett försiktigt men maniskt arrangerande. Varför tror du att den estetiken fungerar så bra idag? Det här är svårt för mig att besvara. Jag antar att vår kultur och konsumtion av mat har nått en nivå när de flesta människor vet att allting är manipulerat. Så jag tror att graden av konstgjort arrangemang i Food Still Life series bekräftar vår uppfattning om vår kultur. Det vill säga att vår kultur tycker om att manipulera naturen. De flesta mänskliga kulturer manipulerar naturen eller går mot naturen på ett eller annat sätt. Västerländsk kultur är inte den enda kulturen som utövar artificiella processer på vårt grundläggande mänskliga behov att äta. På vilket sätt har du utvecklats som konstnär sen dess? Jag har blivit mer och mer intresserad av den digitala processen, och har nyligen lärt mig digital 3D-skulptering på egen hand. Jag tar alltid digitala grejer med en nypa salt. Det finns för och nackdelar, men för mig är det definitivt framtiden. Den digitala skulpteringen intresserar mig eftersom jag skulpterar direkt i datorn med en digital lerklump. Så allt är i datorn: ingen lera och inget gips och inget scannande av objektet jag skapar. Jag gillar verkligen att jag slipper röran och de farliga materialen i kreationsfasen. Precis som med mina levande foto-projekt från 80- och 90-talet, kommer skulpturerna jag gör vara del av en stor installation som jag sedan kommer att fotografera. I våra ögon är du en trendprofet. Ser du dig själv som det? Tack för att ni tycker det! Jag försöker alltid att vara i nuet. Jag ser mig själv som en vanlig medlem i vårt samhälle som bara försöker berätta sanningen som jag ser den. Men det betyder inte att min vision är densamma som andras. Nästan alla dina senare verk har en surrealistisk, drömsk känsla. När insåg du att det här var din nisch? Den drömlika kvaliteten är inte avsiktlig. Den kommer bara som en naturlig del av bildskapandeprocessen för mig. Jag drömmer inte om mina projekt alls. Jag tänker på mina projekt mer som en psykologisk verklighet än en surrealistisk. Du jobbar obehindrat inom flera kreativa områden, finns det något som du känner att du inte har utforskat än rent kreativt? Just nu är jag intresserad av uthållighet. Jag vill fortsätta fotograferandet av installationer och skulpturer. Jag vill bli ännu bättre på 3D-skulpteringsprocessen och inkludera dem i mina installationer och bilder. Vad skulle du ge dig själv för råd om du kunde resa tillbaka i tiden till början av din karriär? Titta inte bakåt. PEACHES © 1977 30 Jag tror att graden av konstgjort arrangemang i Food Still Life series bekräftar vår uppfattning om vår kultur. Det vill säga att vår kultur tycker om att manipulera naturen. P PINK SINK © 1977 Printing Friends Nr. 08