Printing Friends 1
HEJ: KATHARINA MISCHER OCH THOMAS TRAXLER ur tror
ni att ert skapande hade sett ut idag ifall ni inte hade träffats på universitetet? Vi hade nog båda jobbat på ett annorlunda sätt och kanske inom olika områden. Vi hade tur att vi träffades, eftersom vi känner varandra väldigt bra och vågar pusha varandra och våra projekt längre än vad vi hade gjort om vi inte hade mötts. Även om ni designar, experimenterar och uppfinner allt tillsammans som ett team, finns det inte ändå någon slags uppdelning mellan er två? H Oftast sker separationen i själva utförandet av ett projekt. Konceptet uppstår alltid efter långa diskussioner vi haft ihop. När vi väl vet vad vi har för riktning, är Thomas något mer involverad i det som har att göra med siffror och mekanik, och Katharina mer i estetik, färger och kommunikation. Men det betyder inte att vi jobbar separat för det, vi har båda alltid ett öga på alla vägval och huvudsakliga experiment, koncept och utvecklingar vi gör. Vad skiljer sig mischer’traxler från andra designstudios? Vi tycker inte att vi är så annorlunda från andra designstudios. Alla gör bäst ifrån sig på sitt egna sätt. Vårt metod kanske är mer konceptuell och experimentell än andra. Vad är er största influens? Vi har inte riktigt någon uttalad influens, men vi hittar mycket inspiration i naturen och naturfenomen. Givetvis gillar vi också mediekonst, konst och design, som alla inspirerar oss att inse hur många olika riktningar det finns för ett projekt. Vi läser också mycket magasin och artiklar på nätet som är helt frånkopplade från konst- och designvärlden som vi ändå tycker är inspirerande. Vi intresseras och inspireras av allt och ingenting på samma gång. “ Vi läser också mycket magasin och artiklar på nätet som är helt frånkopplade konstoch designvärlden som vi ändå tycker är inspirerande. ” Många av era projekt är gjorda på uppdrag av gallerier och museum. En av dem är tårtdekorationmaskinen Till You Stop för MAK – Österrikiska museet för modern konst. Hur löd briefen de gav er? För utställningen på MAK var temat ’Ornament (och brott)’ och hur många yrkesroller som behandlar ornament i sina dagliga jobb, t.ex. florister, konditorer och tatuerare. Briefen till alla inbjudna designers var att leka med eller tolka dessa dagligt förekommande ornament. Vi valde att jobba med tårtdekoration och försökte med installationen göra folk medvetna: hur mycket glasyr de faktiskt ville ha på sin tårta och att de kunde bestämma själva hur mycket glasyr som var nog. Vad är historian bakom Reversed Volumes? Hur gick det till när ni gjorde skulpturerna? När det gäller Reversed Volumes blev vi tillfrågade av Foodmarketo (ett projekt av Apartamento Magazine och Designmarketo) 2010, om vi ville bidra med ett projekt för en utställning i Milano på temat frukt och grönsaker. Vi bestämde att vi ville göra en ”riktig” fruktskål. Efter en massa experimenterande med frukt som material och efter många många misslyckanden, blev vi till slut intresserade av den negativa ytan mellan frukten och den existerande skålen själv – vi tänkte att frukten på något sätt formade luften mellan. Så vi försökte manifestera det i någonting greppbart. 52 Och det är så projektet kom till. Skålarna består alltid av rymden mellan den existerande frukten eller grönsaken och en existerande form. I de slutgiltiga skålarna kan man både se formerna från ett annat perspektiv och alla detaljer från den organiska ytan på ett omvänt sätt. Vi är väldigt glada över att skålarna sedan 2013 är i produktion hos det spanska märket PCM och finns tillgängliga för fler än när vi i början själva höll i en småskalig produktion. Förutom att göra jobb för andra så gör ni en hel del självinitierade projekt. Jobbar ni på något just nu? Vi startar självinitierade projekt när vi längtar efter att jobba med ett visst tema eller om vi tänker att det hela bara skulle vara intressant att utforska. Vi har precis gjort två projekt för en utställning under Wiens designvecka. Det ena var att vi planerade och organiserade en utställning på temat nationella myter och legender. Det andra var att vi tog fram ett skissblock för vårt projekt ’Knowledge tools memory’ med anledning av Istanbuls designbiennal. Alla sådana här projekt börjar på något sätt alltid som egna projekt innan någon hör av sig till oss och vill göra någonting av dem. Skålarna ur Reversed Volumes-serien finns att köpa på shop.pcmdesign.es. 52 Printing Friends Nr. 08