DMV 1
REPORTAGE EXPERT SKADADE FÄLGAR Det sägs att rätt
fälgar gör halva bilens utseende. En kantstött fälg riskerar därmed att dra ned helhetsintrycket. Är fälgen dessutom skadad kan det rent av vara en säkerhetsrisk. Men de flesta fälgskador går att reparera. Hos Dr Wheel ordinerar man därför åtgärd helt utan quickfix-lösningar. text: fredr i k lund foto: fredr i k lund, pressb i lder Ljudet när metall möter betong skär genom hjärtat på vilken bilentusiast som helst. Precis det ljud som uppstår då fälgen träffar trottoarkanten. En händelse som lämnar en besk eftersmak då även en lättare kantstötning lämnar kraftiga märken på fälgen. Den enda trösten då är att det finns gott om företag på marknaden som renoverar och/eller reparerar fälgar. Så varför har vi åkt till just Dr Wheel i Vimmerby för att kika närmare på fälgrenovering? Anledningen är att här skiljer sig renoveringsprocessen åt. För kunden märks det tydligast genom att de fälgar som ska renoveras skickas iväg till England. Men processen i sig är förstås det som är det verkligen intressanta. – Vi gör en sjustegs förbehandling innan lackering och värmer alltid upp fälgytan innan fälgen förses med pulverlack, säger Jerker Ekelund. Det är vi ensamma om att göra. Anledningen till den noggranna förbehandlingen är att aluminium ger ifrån sig gaser som frigörs av just värme. Frigör man dem inte innan lackeringen så uppstår det blåsor – något som kräver ett mycket tränat öga för att uppfatta. Men om det inträffat så syns det på slutresultatet. – Därför förbehandlar vi varje reparerad fälg noggrant och värmer upp ytan innan lacksprutan får ta vid, säger Jerker. Men att skicka iväg fälgarna, hur effektivt är det? – Logistiken är vår främsta utmaning, medger Jerker. Men det normala flödet innebär att kunden enbart behöver vara utan sin fälg eller fälgar 10-14 dagar från inlämning till dess att de är tillbaka, nyrenoverade. Notera att han säger fälg eller fälgar. Detta har också betydelse, eftersom det i dessa sammanhang oftast rekommenderas att alltid låta lackera två fälgar som ska sitta på samma sida på bilen. Allt för att undvika att ögat uppfattar nyansskillnader. Men inte hos Dr Wheel. Här går de i god för att enbart den skadade enskilda fälgen behöver lackeras. Och det är också här som trådarna mot England dras, eftersom renoveringen sker på en fälgfabrik där. – Deras produktion omfattar bland annat förstärkta fälgar för Range Rover, beskriver Jerker. Då de är klassade som fälgtillverkare har de tillgång till bilbranschens egna certifieringar och färgKantstötningar är den vanligaste formen av skador, men också de som är enklast att reparera. Här är en Jaguar-fälg som efter insats fått tillbaka sin glans. 21