DMV 1
REPORTAGE EXPERT SKADADE FÄLGAR Detsamma gäller d
e rostfria banorna som finns på en del exklusivare fälgmodeller. När det gäller riktningsarbetet så rör det sig om ett riktigt hantverk, där värme och hydrauliskt tryck är de främsta arbetsredskapen. – Vi försöker in i det sista Jerker Ekelund har sedan 1992 arbetat som inköpare och marknadsansvarig, under större delen av tiden även som egenföretagare inom fälgbranschen. Företaget Dr Wheel Sweden driver han tillsammans med kollegan Simon Johansson. Här håller Jerker upp en nyrenoverad Ronal-fälg passande Saab 99. Hur fälgen såg ut i rengjort utförande, men innan renoveringen tog vid, ser du på bilden bredvid. att undvika att byta ut delar på fälgen eller fälgbanan, säger Jerke. I de allra flesta fall består skadorna dock enbart av skrapmärken, men en fälg kan vara ordentligt skadad och ändå gå att rädda, och vi kan lämna garanti på slutresultatet till kund. Vinsterna med fälgrenovering är flera, från att reparera snarare än att skrota en skadad fälg till att kunna ge klassiska fälgar som inte längre produceras ett nytt liv. Det senare är något som främst intresserar de som arbetar med veteranfordon. – För branschfolket finns Aj, aj, aj! Men en spricka behöver inte betyda slutet för fälgen. Här är en splitfälg som räddats från att skrotas. Drygt tio dagar senare är fälgen som ny igen. koder. Därför kan de pricka helt rätt utan att chansa eller prova sig fram. Då fabriken normalt arbetar mot ett storskaligt produktionsflöde undviker de att arbeta med förändringar av bultcirklar eller breddningar av fälgbanor. Det går att lösa, men framförallt är det just rena reparationer som de fokuserar på, för att inte störa produktionsflödet. Eftersom det just är en fälgfabrik kan renoveringarna i stort följa samma process som helt nytillverkade fälgar gör, från den 22 punkt att fälgarna riktats och avfärgats. Skulle en yta kräva särskild ytpolering, så kallad diamond cutting, så sköter en förprogrammerad CNC-maskin det arbetet. Maskinen har över 2 000 originaldesigner på vanligt förekommande fälgar förprogrammerade och kan få fram exakt rätt ytfinish. Dessutom klarar maskinen att helt eller bara delvis högblankpolera en fälg. Tekniken kallas ball point polish. – Flera av BMW:s prestandamodeller har ofta sådana fälgar, där enbart en viss yta DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 ska högblankpoleras, säger Jerker. Men hur skadad kan en fälg egentligen vara, och ändå gå att rädda? – Rejäla kantstötningar, djupa sprickor och/eller kraftigt vinda fälgar brukar sällan vara några problem, svarar Jerker. Splitfälgar tar i regel något längre tid, då fälgens samtliga delar då måste demonteras och gås igenom, men proceduren i sig följer annars densamma som för monoblockfälgar. Vid behov byts skadade fälgbanor ut. det också vinster att hämta, menar Jerker. Vi samarbetar både med bilhandlare och däckhotell. Nyrenoverade fälgar kan höja en bils värde och för däckhotell blir fälgrenovering en extra tjänst som de kan erbjuda mot sina kunder, när hjulen ändå ligger lagrade hos dem under flera månaders tid. Och så tillkommer hållbarhetstänket. Genom att återanvända fälgar så sparar vi på jordens resurser istället för att skrota och köpa nytt. Du behöver således inte jobba med just fälgar för att hitta vinster med fälgrenovering. Men hur går arbetet till rent praktiskt? Häng med till fabriken i England, där arbetet utförs. r