DMV 1
REPORTAGE EXPERT SKADADE FÄLGAR RENGÖRING FÖRKROM
NING Om fälgen, eller del av fälgen, kräver förkromning görs det i detta steg. DIAMOND CUTTING Renlighet är A och O. Därför görs fälgarna rent på nytt innan de går vidare till förbehandling och lackering. FÖRBEHANDLING Fälgar som kräver en polerad kant eller svarvade ekrar kan maskinbehandlas. För detta används en CNC-maskin som har över 2 000 förprogrammerade fälgprofiler i minnet. SLUTBESIKTNING Förbehandlingen sker i sju steg, framförallt för att undvika att det uppstår blåsor i lacken. Detta undviks genom att värma upp fälgarna så att aluminiumet frigör gaser innan lackeringen tar vid. Fälgarna genomgår också särskilda elektrolytbad för att eliminera risken för korrosion.Det är framför allt denna sjustegsprocess som skiljer metoden från andra rengöringsmetoder på marknaden. LACKERING Lackeringsprocessen är egentligen väldigt traditionell. Grund och klarlack utgörs av pulverlackering, som kombineras med våtlack helt enligt biltillverkarnas originalkulörer. Kunden kan få sina fälgar i originalkulör eller i helt unika kulörer. Även då skadans omfattning bedöms vara mycket begränsad så lackeras hela fälgen, fälgbana och fälgens insida. En vanlig skada kan ta allt från 48 till 72 timmar att reparera, beroende på skadans omfattning. Principen är densamma för splitfälgar, men för dessa tillkommer även tid där fälgarna skruvas isär och ihop igen. Alla fälgar kvalitetskontrolleras, vilket även innebär en ren ockulär besiktning. Om blåsor i lacken upptäcks görs processen om. 24 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018