DMV 1
LEDARE NOVEMBER PUBLISHER Rickard Carlsson, 08-51
0 608 92 rickard.carlsson@modernaverkstaden.se FÖRSÄLJNINGSCHEF Peter Hedengran, 08-510 608 91 peter.hedengran@modernaverkstaden.se ART DIRECTOR Ann Söderström ann.soderstrom@modernaverkstaden.se REDAKTÖR DET VERKAR DRÖJA Det är ett rätt så intressant läge vi befinner oss i om vi pratar om motorvärlden. Vi ligger på gränsen till en revolution där elbilar väntas ta marknaden med storm. Det är i alla fall så det såg ut om vi tittar i backspegeln ett år. En intressant trend är däremot att vi för första gången ser en ökad försiktighet när det gäller konsumenternas sug efter eldrivet. I en undersökning gjord av Mejsel efter ett initiativ av eCarExpo, visade siffrorna att hajpen har gjort en liten inbromsning. Två tredjedelar angav att de gärna väljer eldrivet när det är dags att välja bil nästa gång. Men skulle man byta bil idag var siffran nere på endast en femtedel. Det är en sänkning jämfört med när samma undersökning gjordes för ett år sedan. Man kan fråga sig vad det beror på. Tar utvecklingen för lång tid? Är det helt enkelt för krångligt? Eller har det till och med blivit lite blasé? En anledning sägs vara att utbudet ännu är för litet och bilarna ännu lite för dyra. Rädslan för det okända är helt klart en bidragande faktor också. Man är rädd att batterierna ska ta slut precis när bilen är mitt ute i ingenstans. Mitt i natten dessutom, blottad för vägpirater, spöken och Michael Myers. Återförsäljarna skulle kanske satsa mer på att lugna potentiella kunder genom att förmedla att det inte är någon fara, att räckvidden faktiskt inte är något att bekymra sig för. Färsk statistik visar att den genomsnittliga årliga körsträckan per bil är 1 211 mil. I snitt 3,3 mil om dagen. Ett aktuellt test från en av landets alla motortidningar visar den faktiska räckvidden hos ett gäng elbilar. Några bilar i urval: BMW i3 tog sig 23 mil, Renault ZOE 28 mil och Tesla Model S 42 mil. Om vi tar BMW i3 som exempel: avrundat nedåt blir det 6,9 dagar på en laddning (23 delat med 3,3). Det borde innebära drygt en arbetsveckas körning. Det är den information som måste ut om man vill se resultat. Infrastrukturen måste anpassas i snabbare takt också – hade det bara funnits fyra bensinstationer i hela Sverige hade vi inte köpt en vanlig ”bensinare” heller. I Norge säljs 5 000 elbilar i månaden, i Sverige såldes 658 stycken i september. Det finns en del att jobba på. Trevlig läsning! JOHN SEMPILL, REDAKTÖR john@modernaverkstaden.se John Sempill, 08-510 608 99 john@modernaverkstaden.se David Liljefors, 08-510 608 90 david.liljefors@modernaverkstaden.se ANNONSER Peter Svensson, 08-510 608 97 peter.svensson@modernaverkstaden.se Roger Carlsson, 08-510 608 95 roger.carlsson@modernaverkstaden.se Magnus Deutgen, 070-733 46 02 magnus.deutgen@modernaverkstaden.se PRENUMERATIONER Veronica Stjärnfelt, 08-510 608 94 pren@modernaverkstaden.se TRAFFIC Maureen Harcus annons@modernaverkstaden.se MEDARBETARE Mats Karlsson Sonny Waxmo Fredrik Lund Bosse ”Bildoktorn” Andersson ANSVARIG UTGIVARE Peter Hedengran TRYCK: V-TAB Vimmerby, 2018 DEN MODERNA VERKSTADEN NUMMER 7 • 2018 • PRIS 79 KRONOR MOTOROLJA TA HAND OM OLJAN SÅ TAR DEN HAND OM DIN BIL EXPERTEN VEM RINGER VERKSTADEN NÄR DE SJÄLVA INTE KAN LÖSA PROBLEMET? SHELBY HÄNG MED TILL EN AV VÄRLDENS MEST LEGENDARISKA FABRIKER TIDNINGEN FÖR ALLA VERKSTADSPROFFS! PRENUMERATION 399 kr+moms (8 utgåvor), 08-510 608 94, pren@projektmedia.se Vi förbehåller oss rätten att i tidningen och på webben publicera via brev eller e-post insänt material. Priserna i alla tester är inhämtade vid testtillfället. Vi kan inte garantera oss mot prisförändringar efter att testet är avslutat. DEN MODERNA VERKSTADEN ges ut av Projektmedia AB, Smidesvägen 10, 171 41 Solna 3 NU ÄR DET HJUL IGEN! FÄLGRENOVERING – SÅ BLIR SKADADE FÄLGAR SOM NYA DMV – TIDNINGEN FÖR ALLA VERKSTADSPROFFS BILVERKSTÄDER • DÄCKFIRMOR • BILTVÄTTAR • MC-VERKSTÄDER • BILINREDARE • LACKVERKSTÄDER SKADEVERKSTÄDER • BILGLAS • TILLBEHÖR • BILPLÅTSLAGARE • BILPROVNING/BESIKTNING • BILEL BENSINMACKAR • BILHANDLARE • BÄRGNINGSFIRMOR • TRIMNING AV BILAR • MARIN Omslag_DMV7-18.indd 1 2018-10-29 14:00 D EN MOD E RNA V E RK STA D EN NR 7 – 2 0 1 8