DMV 1
TEMA OLJA Motorolja är ett oförtjänt mystiskt ämn
e, som för övrigt går att skriva spaltmeter text om. Tillverkarna har lyckats väl med att sprida ut skräckpropaganda där fel olja kan ha förödande konsekvenser. Vad gäller egentligen? TEXT OCH FOTO: JOHN SEMP I LL Resultatet är att vi ser motoroljor som blir bilmärkesspecifika, till och med motorspecifika – biltillverkarna optimerar sina motorer på alla tänkbara områden, vilket även bidrar till motorernas känslighet för övriga komponenter, såsom oljan. Ett enkelt sätt att uttrycka det på: motorn har blivit kinkigare. Vad innebär de märkesspecifika kraven egentligen? Och går motorn sönder om säg, en BMW-olja råkar hamna i en Opel? Vi utreder. – Det beror på vad som menas med ”går sönder”, säger Jonas. Motorn kanske inte skär och att vevstakarna åker ut, men det kan bli andra sönder – alla motortillverkare har sina egna reningssystem med egna krav. Tillsatser som Adblue spelar in i ekvationen i hur motorn samspelar med motoroljan. PSA-gruppen (Citroën, Peugeot, Opel och Vauxhall) använder istället eolysvätska, en annan typ av vätska som får ner avgasvärdena. Turbo och kompressorer innebär också andra förutsättningar för oljan. – Som allbilsverkstad idag behöver man ha kring 8–10 motoroljor för att täcka in behoven, säger Jonas. Då är man ”safe” för det mesta, men även bland dessa går det att finfördela Jonas Westerlind, Produktchef Olja & Kemi, KG Knutsson AB. effekter. Har man en väldigt tunn olja så kanske den går igenom kolvringar, som gör att bilen släpper ut en massa föroreningar. Helt plötsligt tänds en lampa som säger att det är fel på bilens avgasvärden. Följder kan till exempel vara att partikelfiltret går ytterligare. När en olja tas fram skickas den oftast till biltillverkarna som godkänner den för sina motorer. Vissa generella normer går däremot inte att få testat, där gäller istället att skriva på burken vilken norm, eller specifikation, som oljan uppnår. 31