DMV 1
TEMA OLJA – Har inte biltillverkaren sin egna nor
m såsom till exempel Volvo har, och VW, som har sin 507 00, 508 00 och 509 00, så förlitar man sig på ACEA som ägs av flera biltillverkare, säger Jonas. Hybridmotorer har lite andra förutsättningar som sätter andra krav på motoroljan. – Helt plötsligt ska motorn starta när det är 20 grader kallt, säger Jonas. Och motorn ska gå på belastning och ladda generatorn direkt – det är en helt annan förutsättning. Återigen är det väldigt viktigt att följa tillverkarens rekommendation av olja, för tillverkaren har ju anpassat produkten till förutsättningarna. 32 SKRÖNOR Att motoroljan är syntetisk, delsyntetisk eller mineral är begrepp som nästintill börjar bli föråldrade. Förenklat är det olika kvalitetsbeteckningar; oavsett beteckning så är all olja i grunden råolja, som sedan raffinerats till en basolja innan den så småningom får sina skräddarsydda egenskaper. En mineralolja förädlas via värmebehandling medan en syntetisk olja behandlas på kemisk väg för att få sina önskade egenskaper. Att dela in olja i dessa tre grupper blir mindre viktigt. – Det spelar faktiskt ingen roll vad oljan är, säger Jonas. DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 För den ska ju faktiskt uppfylla tillverkarens krav. Om Volvo har krav på en viss olja, så går den kanske inte att göra i mineral, eller delsyntet. Begreppet är egentligen oviktigt och bygger mycket på gammal tradition. ALLT ÄR INTE GULD SOM GLIMMAR Om du tycker att färgen på oljan du jobbar med till vardags är vacker, som lönnsirap, eller rinnande guld rent av, har du de fina färgämnena som sitter i att tacka. Basoljan är färglös, som till viss del nyanseras av tillsatserna, men färgas i slutändan för att ge oljan sitt vackra guldaktiga skimmer. – Oljebolagen färgar oljan för att man är van att den ska se ut på ett visst sätt, säger Jonas. Castrols marinolja är blå! Ett fabrikat som hette Duckhams, som är på gång igen – de har grön olja. Och ATF-olja är inte röd av sig själv! ATT VÄGLEDA SINA KUNDER Jonas trycker på vikten av kundservice. Kunden vet i regel inte vilken olja man behöver när det är dags för en oljepåfyllning mellan servicetillfällena. Om kunden ska förlita sig på personalen på exempelvis macken vid en påfyllning, finns risken att rekommendationerna blir olika