DMV 1
TEMA OLJA varje gång. Resultatet blir att kunden
kör omkring och blandar lite hejvilt. Det behöver inte nödvändigtvis betyda någon större fara för motorn, men på sikt kan konsekvenserna vara ökat slitage, högre bränsleförbrukning och felaktiga avgasvärden. Här infinner sig ett merförsäljningsläge – att sälja på en liter olja när kunden hämtar ut sin bil. En del verkstäder har det här som rutin, men långt ifrån alla. – Jag uppmanar våra verkÄr oljefiltret den svaga punkten i långa bytesintervaller? städer att sälja en liter olja på servicen för att säkerställa att kunden har rätt olja med sig, säger Jonas. För att slippa bli stående, alternativt att köpa fel olja på macken. Ska en verkstad satsa på märkesolja? – Man ska satsa på en olja som faktiskt har ett godkännande, ett specifikt godkännande oavsett märke, säger Jonas. Att köra en ”engine flush” är också att rekommendera för att få väck eventuella avlagringar till följd av felaktig olja. Det är något som vi i Sverige kan bli mycket bättre på. – Det är lite kultur, säger Jonas. I Tyskland gör alla det. I Sverige försöker vi men det är inte tradition. Ett par kontreta tips enligt Jonas är som sagt att sälja en extra liter olja till kunden – 33