DMV 1
REPORTAGE BILDESIGNER BUGATTI: Fortfarande en för
ebild när det gäller design, även om Ettore Bugatti var lite väl fåfäng, och till och med placerade sin egen namnteckning på vissa motorer. FORD TAURUS KOMBI: Det är nästan omöjligt att få till en snygg kombi av en sedankaross utan att modifiera de bakre sidodörrarna. I detta exempel har Ford sparat rejält med pengar. Men sålde de några bilar? CADILLAC 1953: Idag skulle det bli allt för dyrt att tillverka bilar med lackad inredning i samma kulör som karossen. Dagens inredningar kan tyckas mesiga, men de ska alltså passa alla kaross-kulörer och alla personliga smaker, både i Indien och Norge. Ann-Christine var en gång med och tog fram en fräck Volvo-inredning i svart och blått, men den sålde tyvärr inte så bra. Ty en inredningen måste stå sig även när färgmodet på karosskulören svänger hit och dit. Blå och gröna bilar var öken för 10 år sedan. Silver, vitt och svart har alltid fungerat, men rött kommer och går. Cadillac 1959: Formgivarglädje från den tid då det egentligen inte fanns några begränsningar. Men man kan ju fråga sig om det verkligen behövdes så mycket plåt bara för att hålla bakljusen på plats. Å andra sidan är det än idag endast fem procent av karossernas utsmyckningar som har en funktion. 40 Dodge Viper: Smart lösning mellan dörr och framskärm. Folket på fabriken slapp finliret med snygg passform. Dropplister: Praktisk på vintern när man öppnar dörren och slipper få snö i sätet. Men konstruktionen tillhör gamla tiders produktionsteknik. Synliga svetsflänsar är ett No-No i dagens bilprodukDMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 JAGUAR XJ8: Jaguars sista ”klassiska” XJ-modell gick i graven 2009 och är ett av få exempel på hur ett formspråk kan fulländas i sin sista variant. De flesta andra bilar är snyggast i sin ursprungliga form. Den XJ-form som introducerades 1968 förädlades sju gånger och bilen på bilden (internkod X350) har inte en skruv gemensamt med ursprunget. Ändå ser man på långt håll att det är en Jaguar XJ. Och trots att den sista versionen är betydligt högre än föregångaren så ser alla klassiska XJ-bilar lika slanka ut. tion. En av de sista tillverkade bilarna med dropplist var hundkojan (1959-2000). Dålig bakåtsikt: Anledningen till att så gott som alla moderna bilar har dålig sikt bakåt och snett bakåt är delvis för att de måste vara krocksäkra och delvis en modenyck. Visst krävs det rejäla sidostolpar för att klara dagens krockprov, men bilar som Range Rover Evoque är ju en designmässig overkill. Å andra sidan har stora hjul och små rutor alltid varit ett klassiskt sätt att få en bil att bli snygg. Kalles Jaguar C-typereplika: Originalet formgavs