DMV 1
REPORTAGE BILDESIGNER av aerodynamikern Malcolm S
ayer, utan någon som helst tanke på design. Hans enda mål var att bilen skulle vinna på Le Mans 24-timmars tävling. Men precis som med en del fåglar och fiskar blev en funktionell form även en snygg sådan. Malcolm var även mannen bakom Jaguar D- och E-type samt XJ13 och XJS. Han dog tyvärr tidigt och var kanske inte riktigt väl behandlad av sin arbetsgivare, Jaguarchefen William Lyons, som själv hade en fantastisk känsla för design. Många tror att Lyons kände sig underlägsen Malcolm. Jaguar X-type: Typiskt exempel på att ett formspråk inte kan krympas hur mycket som helst. Jämför med en samtida Jaguar XJ så förstår du vad jag menar. Jaguar XF: Moderna former med bra proportioner, men kunde lika väl vara en Lexus. Jaguar tvingades att lämna sina klassiska linjer för att nå en yngre publik. Mercedes A-klass: Var tänkt som elbil från början, men långt före sin tid. Bilen hade aldrig vält med den låga tyngdpunkt som batterier i golvet ger, så som det var tänkt från början. En mycket lyckad design, liten och rymlig. Men den försämrades när den byggdes om till bensindrift. Morgans trehjuliga elbil: Fräck bil. Det är lätt att ta ut svängarna för en tillverkare som bygger enkla fordon i små serier. Pekskärmar: Riktiga knappar är på väg tillbaka på vissa viktiga funktioner. Folk börjar VOLVO V60 OCEAN RACE: Ann-Christine hade ett finger med i inredningen på denna V60 Ocean Race. Hon jobbade även med den dyraste Volvo som någonsin har tillverkats, med gimmicks som växelspak och kopphållare av glas från Orrefors. tröttna på att allt ska skötas med en kladdig pekskärm. Numera ligger det mycket arbete bakom alla reglage, både när det gäller ”klicket” i knappen, hur den känns i fingertopparna, hur ska den se ut och var den ska sitta. Designfolket bestämmer storlek, räfflor och så vidare. Andra bestämmer funktioner och känsla. Premiumbilars proportioner: Fram tills nu har alla klassiska lyxbilar som Mercedes, BMW, Jaguar och så vidare haft samma proportioner. Det vill säga kort överhäng fram och långt bak, samt stort avstånd mellan framhjul och dörr. Något Kalle brottades med på den förutbestämda plattformen när han designade Volvo V60. Men nu när elbilarna kommer mer och mer finns det ingen lång metallklump som tar plats framför vindrutan. Varför då inte optimera karossen för att få en effektivare ”packning” av allt? Precis LAMBORGHINI DIABLOS MOTORRUM: Praktexempel på ett snyggt motorrum där man verkligen ser motorn. Dagens fula plastkåpor som döljer motorerna beror på att den genomsnittlige bilköparen inte längre bryr sig och ofta inte ens känner till motorns cylinderantal. som Alec Issigonis gjorde med den ursprungliga Minin (hundkojan). Dagens trendbrytare är Jaguar, med sin lyxiga elbil iPace. Nu vågar även de andra tillverkarna tänka om. Retrodesign: Fiat 500 har lyckats bäst. Moderna bilar med nygammalt formspråk blir lätt lite klumpiga, som VW Beetle. Vinge på bakluckan: Krävs vid hög hastighet. Audi TT fick en vinge för ungefär 15 år sedan, utan den är bilen orolig i hög fart. Volvo 1800 ES: Kalle hade den grillen som förebild under V60-arbetet, men fick aldrig igenom sin idé. Men några år senare dammades antagligen skisserna av och används nu på Volvos 90-modeller. r 41