DMV 1
EXPERTEN NOVEMBER KUNSKAPER FRÅN SKOLBÄNKEN BLAND
AS MED ERFARENHETER FRÅN VERKSTADEN EN SUPPORTTEKNIKERS DAGBOK Idag blir det en liten dagbok som beskriver min vardag som supporttekniker för de bilverkstäder som emellanåt ringer mig gällande en problembil, som vi tillsammans försöker lösa. När jag började med detta för över tjugo år sedan såg verkligheten lite annorlunda ut. Frågan är om jag ens hade trott på någon som hade försökt beskriva framtidens bilar, som vi idag reparerar. Jag kommer inte att hänga ut något speciellt bilmärke, såvida det inte är ett fel som bara berör en viss bilmodell. Är ni intresserade av att få mer exakta uppgifter om en viss händelse jag beskriver om, är ni välkomna att höra av er. Med detta sagt går vi vidare med några händelser den senaste tiden. Veckan började med att en verkstad inte fick igång motorn på en taxibil, som det givetvis var ganska bråttom med. Felkoden tydde på utsliten transmission 42 eftersom vi hade felindikering: ”Överensstämmelse vevaxel - kamaxel position”. Det är ju en ganska kostsam reparation. Därför föreslog vi att kamaxelsensorn och vevaxelsensorn borde kontrolleras innan transmissionen revs ner. Kamaxelns sensor verkade ge en tydlig signal, så även vevaxelns induktiva sensor. Mekanikern petade med en skruvmejsel på sensorhjulet placerat i framkant på motorn, och påstod att det satt löst på vevaxeln. Va!? Kan det vara möjligt? Efter att ha kontrollerat verkstadens tekniska information kunde vi konstatera att det inte fanns något svar i arbetsbeskrivningen för kamkedjebyte. Då föreslog jag att DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 vi tecknar ett korttidsabonnemang för kundens räkning hos biltillverkaren, och att jag hjälper till med att hitta och översätta rätt informaImpulshjulet hade vibrerat så hårt att kilen till slut gav sig... tion. När jag efter en stunds frenetiskt letande bland motorkoder och modellbeteckningar äntligen hittade rätt information, började översättningsarbetet till svenska. Det visade sig då att vevaxeln har dubbla kilar, en till svängningsdämparen och en till impulshjulet. Enda sättet att få tillgång till riktig information var i detta fallet tillverkarens originalinformation. Felet visade sig vara att svängningsdämparen hade lossnat, och impulshjulet då hade börjat vibrera så hårt att kilen till slut gav sig. Tillgången till bra information och ett bra diagnosverktyg verkar bli allt viktigare. Efter det att Postnord slöt nya avtal för underhållet av sina bilar, har jag även fått hjälpa allbilsverkstäder med abonnemang på både teknisk information samt originaltillverkarens diagnosutrustning, för att de skall kunna möta kundens behov EXPERTEN