DMV 1
EXPERTEN NOVEMBER Det blir allt viktigare med til
lgång till bra information och ett bra diagnosverktyg. Har kamaxeln dubbla kilar? Passar kamxelkugghjulet? av underhåll. Kostnaden för detta varierar kraftigt mellan biltillverkarna, och tidslängden på abonnemanget kan man välja själv. Prislappen börjar på några tior och slutar så högt att vissa bilmärken blir mer eller mindre ointressanta. Min förra artikel handlade ju om turbon. Och tro det eller ej, på denna korta tid har jag varit inkopplad i fyra supportärenden med turboproblem. En bil hade under körning plötsligt stannat och behövde bärgas till verkstaden. Efter en stund på verkstaden tyckte mekanikern att motorn inte fick någon diesel frammatad. En kontroll av railtrycket bekräftade mycket riktigt att trycket försvann när motorn stannade någon sekund efter startförsöket. Här blev jag inkopplad för att försöka hjälpa till med att konstatera om det var fel på bränsleförsörjningen eller högtrycksdelen. Inga missljud eller onormalt varvtal kunde upptäckas på startmotorvarvtal. Efter att ha lyssnat på mekanikern tyckte vi att det var på sin plats att prova med lite startgas, för att se hur motorn reagerade på detta. Om jag hade drivit en verkstad skulle jag varit storkund på startgas – jag använder det väldigt ofta för att se hur motorn reagerar! Den här motorn reagerade inte alls på startgasen, alltså var det förmodligen inte något fel på railtrycket. Det försvann av andra orsaker helt enkelt eftersom motorn stannade. Våra misstankar gick direkt till avgassystemet: det är förmodligen blockerat i partikelfilter, katalysator eller rent av ljuddämpare. Vi försökte skapa ett större läckage för avgaserna så tidigt som möjligt för att motorn skulle få möjlighet att andas. En sond för katalysatorn lossades som gjorde det möjligt för eventuella avgaser att komma ut i friheten, och att låta motorn andas. Ingen skillnad. Motorn reagerade inte ett dugg på startgasen denna gång heller. Ja, men då är det EGR-ventilen som står öppen så att avgaserna går tillbaka och kväver motorn redan på tomgång, tänkte vi. Ett rör till EGR-ventilen blockerades och nya försök med startgasen genomfördes. Inte ett liv i motorn. Nyare dieselmotorer har ju utrustats med in43